Wybór BeMam – Recenzja fotelika samochodowego ESPIRO KAPPA 2

Adaś rośnie w tempie błyskawicznym, obecnie to już 12sto kilogramowy, prawie roczny chłopczyk. Z pierwszego fotelika samochodowego szybko wyrósł, zaczęliśmy więc się rozglądać za kolejnym. Wybór zwala z nóg, z nóg też zwalają czasem ceny. Abstrahując od cen oraz wyboru to co jest najważniejsze, i nie ma ceny, to bezpieczeństwo naszego dziecka. Idealnie byłoby jednak znaleźć fotelik, który miałby piękny design (no tak – babą jestem i nie ukrywam, że lubię, gdy coś pięknie wygląda), w dobrej cenie i oczywiście spełniający standardy bezpieczeństwa. Przymierzaliśmy się do kilku fotelików, w końcu wybór padł na KAPPA od ESPIRO i dzisiaj zamierzam opisać Wam nasze pierwsze wrażenia :-).

21

Zacznijmy jednak od podstawowego pytania:

Czym powinien charakteryzować się dobry fotelik samochodowy?

Zgodnie z Polskim prawem dzieci powinny jeździć w fotelikach samochodowych do 12 roku życia. Samo przypięcie standardowymi pasami bezpieczeństwa nie wystarcza, bo nie zapewnia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Zakup fotelika nie jest więc już tylko kwestią wyboru, a obowiązkiem rodzica, w którego rękach leży decyzja o zapewnieniu bezpiecznej jazdy dziecka.

Istnieje kilka grup wagowych fotelików samochodowych:

Grupa 0 – dla niemowląt i noworodków o wadze poniżej 10 kg, wiek do 9 miesięcy. Te foteliki montujemy tyłem do kierunku jazdy, dzięki czemu w przypadku wypadku nie tylko szyja dziecka jest zabezpieczona przed urazami, ale również kręgosłup jest chroniony przed złamaniem.

Grupa I – to już foteliki dla starszych dzieci, ważących od 9 do 18 kg, w wieku 9 miesięcy – 3 lat. Nie jestem specjalistką od fotelików, ale nie chciałam umieszczać Adaśka zbyt szybko w foteliku grupy I, ponieważ jak to u niemowlaków bywa miał dużą, ciężką główkę, która w razie zahamowania leciałaby do przodu. Poza tym Adaś co prawda siedział już w wieku 9 miesięcy, ale mimo wszystko wolałam oszczędzać jego kręgosłup na tyle długo na ile było to możliwe.

Grupa II – to foteliki i podstawki podwyższające dla dzieci o wadze pomiędzy 15 a 25 kg, w wieku ok. 5 lat.

Grupa III – to foteliki i podstawki podwyższające dla dzieci o wadze pomiędzy 22 a 36 kg, do 12 roku życia (lub/i 150 cm wzrostu).

Jednym z najważniejszych kryteriów wyboru fotelika samochodowego jest więc umiejętne dobranie go do wieku i wagi dziecka. Każdorazowo, gdy dziecko urośnie, nabierze większej masy ciała, niezbędna jest rewizja obecnie używanego fotelika i podjęcie decyzji o ewentualnej wymianie.

Powracając do tematu, zanim przejdę do mojej recenzji, chciałabym poświęcić chwilę na wymienienie istotnych cech, jakimi powinien charakteryzować się dobry fotelik:

1. Musi być dopasowany do wieku i wagi dziecka (o tym było już powyżej).

2. Powinien posiadać pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa, które będą przytrzymywać jednocześnie ramiona, biodra i krok dziecka.
Pasy:
• Powinny dawać nam możliwość i swobodę odpowiedniej regulacji, z uwzględnieniem wielkości dziecka, +/- grubsze ubrania w chłodny dzień. Po zapięciu pasy powinny być niezbyt luźne, nie mogą krępować ruchów dziecka, nie powinny też luzować się, jeśli dziecko jest nadmiernie ruchliwe.

• Powinny być miękkie, posiadać gąbkowe lub neoprenowe podkładki, chroniące dziecko przed obtarciami.

• Klamra pasów powinna dawać możliwość łatwego zapięcia i szybkiego rozpięcia. Nie może też sie samoczynnie rozpinać.

3. Fotelik musi mieć tzw. homologację. Jest to swoistego rodzaju potwierdzenie, określone wymogami Unii europejskiej, które zapewnia, że fotelik spełnia wymagane normy bezpieczeństwa, dzięki czemu może być on dopuszczony do użytku. Jak coś takiego sprawdzić? Jednym z oznaczeń jest litera E, w przypadku Polski będzie miała ona jeszcze oznaczenie w postaci cyfry 20, czyli razem E20. Drugie oznaczenie, jakie możemy znaleźć to trójkąt z literą B w środku. Oba oznaczenia świadczą o spełnianiu norm bezpieczeństwa.

4. Instrukcja obsługi. W tym przypadku chodzi oczywiście o to, aby w prawidłowy sposób zamontować fotelik i dobrze zapiąć pasy. Należy zapoznać się z instrukcja i wytycznymi, ponieważ tego typu wiedza jest niezbędna do właściwego użytkowania fotelika, tym samym będziemy mieć pewność, że wszystko używamy zgodnie z przeznaczeniem, a tym samym fotelik będzie spełniał najważniejsze zadanie – dawał bezpieczeństwo siedzącemu w nim maluchowi.

5. Foteliki i samochody. Nie wystarczy wybrać fotelik, trzeba jeszcze się upewnić, czy da się go zamontować w naszym samochodzie. Np. długość pasów, jakie ma samochód pozwala na wpięcie fotelika. Warto więc wszystko dobrze zmierzyć i dopasować fotelik przed zakupem.

6. Akcesoria i udogodnienia dla dziecka. Jak widzimy wybór fotelika nie jest taką prostą sprawą, najważniejsze jego zadanie to bezpieczeństwo, drugą rownie istotną jest wygoda dziecka. Dodatkowo jeśli popatrzymy na grupy wagowe i wiekowe, to wygląda na to, że w zasadzie powinniśmy zmieniać fotelik ok. 3 razy, co oczywiście wiąże się ze sporymi wydatkami.

Fotelik KAPPA ESPIRO – nasza recenzja

4827

Jak pisałam na początku dość długo rozglądaliśmy się za fotelikiem dla Adaśka. Fotelików w sklepach jest bardzo wiele, najczęściej są one dostosowane do 1 z 4 grup wagowych, czyli w zasadzie zmuszają do tego, aby co jakiś czas kupić kolejny i oczywiście znowu wydać pieniądze.

W końcu jednak trafiliśmy na fotelik ESPIRO KAPPA (http://www.espiro.eu/kappa/foteliki-espiro) w dość przystępnej cenie 479,00 PLN, który dzięki wyposażeniu w różnego rodzaju wkładki oraz sporej regulacji wystarczy nam na długie lata.

1. Praktyczny. Budowa fotelika pozwala na dużą regulację i dostosowanie go do 3 grup wagowych:
1 – od 9 do 18 kg,
2 – od 15 – 25 kg
i 3 – od 22 – 36 kg , przy czym fotelik nadal pozostaje bezpieczny i wygodny dla dziecka. Można go używać aż do momentu, gdy dziecko osiągnie 1,5 m wzrostu.

6

2. Fotelik posiada homologację na podstawie regulaminu ECE R44/04, jest również produkowany w fabryce posiadającej certyfikat ISO 9001

3. Łatwa regulacja. Fotelik bardzo łatwo się reguluje. Pozwala na 5 pozycji ustawienia siedziska. Można to zrobić jedną ręką, nawet siedząc z przodu na pozycji kierowcy. To jest niesamowicie wygodne, kiedy maluch np. w trakcie podróży zaśnie i chcemy go bardziej położyć. Ustawienie w pozycji leżącej przesuwa punkt ciężkości ciała dziecka do tyłu, dzięki czemu zapobiega opadaniu głowy podczas snu. Dodatkowo podkładki, jakie znajdują się w foteliku, dzięki zastosowaniu dodatkowych warstw energochłonnych na zagłówku, absorbujących energię podczas zderzenia, w bardzo dobry sposób chronią głowę maluszka.

20

4. Regulowany zagłówek. Kolejna rzeczą, jaką można regulować w bardzo łatwy sposób jest zagłówek. Posiada 10-cio stopniową skalę regulacji.

17

5. Łatwy montaż. Fotelik montujemy przodem do kierunku jazdy. Można to zrobić w bardzo łatwy sposób, za pomocą 3-punktowych pasów bezpieczeństwa. W foteliku otwieramy tylną klapę, umieszczamy w odpowiednich otworach pasy (dodatkowo specjalne oznaczenia na foteliku ułatwiają przeprowadzenie pasa), a następnie je zapinamy. Fotelik posiada tzw. double tension system, dzięki któremu po jego możemy dodatkowo napiąć pas samochodowy. Mocowany w ten sposób fotelik trzyma się bardzo stabilnie, nie przesuwa się, nie zmienia pozycji. To kolejna cecha wpływająca na bezpieczeństwo dziecka podczas jazdy.

12

13

6. System double shaft safety – zmniejsza przemieszczenie fotelika podczas zderzenia – lepsze wyniki w testach zderzeniowych. Podwójne zabezpieczenie – stabilniejsze zamontowanie fotelika (grupa 1)

7. Odpowiednia cyrkulacja powietrza. Z pierwszym fotelikiem mieliśmy spory problem, ponieważ niestety nie przepuszczał ciepła, w wyniku czego Adasiek ciągle się pocił. Fotelik KAPPA zaopatrzony jest w dwustronną, oddychajacą wkładkę typu sandwich, która poprawia cyrkulację powietrza i komfort podróżujacego dziecka.

11

8. Miękki i bardzo wygodny. Posiada energochłonną piankę i dodatkowo jest wyścielony miękką wkładką, która redukuje ucisk na siedzisku.

19

9. Praktyczny. Tapicerka fotelika została wykonana z materiałów wysokiej jakości, dodatkowo wykończona również skórą ekologiczną. Można ją również z łatwością ściągnąć z fotelika i wyprać.

9

10. Pasy bezpieczeństwa. Na początku (grupa I) dziecko zapinamy przy użyciu 5-punktowych, wewnętrznych pasów bezpieczeństwa. Są to pasy szwedzkiej marki Holmbergs, wyposażone w antypoślizgowe ochraniacze. Stanowią najlepszą jakość systemu zapinania dziecka.
Kiedy maluch podrośnie i będzie mieć wagę 18kg, wewnętrzne pasy wyjmujemy, a dziecko zapinamy przy użyciu 3-punktowych pasów samochodowych. Tu warto jeszcze zaznaczyć, iż żadne foteliki z przedziału 15-36 kg nie posiadają pasów wewnętrznych, ponieważ tylko zewnętrzny pas samochodowy jest w stanie utrzymać dziecko w foteliku, w przypadku gdyby wydarzył się wypadek.

15

16

11. Fotelik zaopatrzony jest jeszcze w 2 naszywki po bokach, w które można włożyć pasy, Dzięki czemu sadzanie w foteliku i wyjmowanie z niego dziecka jest bardzo proste.

12. Lekki i poręczny – łatwo przeniesiesz go z jednego do drugiego samochodu!

i 2 najważniejsze cechy na koniec:

13. Bezpieczeństwo. Na to składają się już wyżej wymienione cechy, a więc:
- odpowiedni montaż fotelika przy pomocy 3-punktowych pasów samochodowych, dzięki czemu jest on zamocowany stabilnie
- sposoby zapięcia dziecka w foteliku przy pomocy pasów (najpierw 5-punktowego w foteliku, a następnie 3-punktowego samochodowego)
- dzięki odpowiednim wyścieleniu i budowie, chroni głowę i klatkę piersiowa dziecka przed uderzeniami bocznymi
- spełnia normy bezpieczeństwa

22

14. Wygoda i komfort małego podróżnika. Na to wszystko składają się wewnętrzna wyściółka fotelika i wewnętrzną wkładka dla pierwszej grupy, możliwość ustawienia fotelika w 5 pozycjach, regulowane pasy, regulowany zagłówek, podwyższone siedzenie. Przy tym ostatnim chciałabym się na chwile zatrzymać, bo ten aspekt jest najbardziej doceniany przez mojego synka. Dzięki podwyższeniu może on cieszyć się widokami za oknem.

http://www.espiro.eu/kappa/foteliki-espiro

I na koniec nasze zdjęcia z rozpakowywania, bo to była niezła zabawa dla Adaśka ;-)

 

1

2

a2

a1

4

23

Bądź towarzyski, podziel się!