Szczegóły odżywiania w trzecim trymestrze ciąży 0

To ostatni już etap naszej ciąży i jakże istotny, jeśli chodzi o nasze przygotowanie do porodu oraz do zrzucenia kilogramów, zaraz po nim. W trymestrze trzecim, powinnyśmy jeszcze bardziej niż dotychczas kontrolować to, co trafia na nasz talerz. Nasze zachcianki, nawet jeśli ostatnio były, nie mogą wziąć góry nad rozsądkiem. Od samego początku, nie powiem – truję ;-)  o tym, żeby nie jeść słodyczy, tłustych i wysokokalorycznych potraw ;-). Jeśli nie wzięłyście sobie tego jeszcze do serca, to teraz jest naprawdę moment na to, żeby stać się racjonalną w odżywianiu.

Nasza dieta, szczególnie w trymestrze trzecim musi być rozsądna i urozmaicona. Pisząc „dieta” mam na myśli odżywianie i skład posiłków, a nie odchudzanie ;-). To w szczególności ten trymestr decyduje o zdrowiu dziecka, które ma przyjść już niebawem na świat. W żadnym innym momencie życia Twój maluch nie będzie się tak intensywnie rozwijał, jak teraz.

Nasze zapotrzebowanie kaloryczne wzrasta teraz jedynie o 115 kcal w stosunku do trymestru drugiego i o jakieś 475 kcal w porównaniu z początkiem ciąży. Całościowa dawka zwiększa się więc z jakichś 2350 kcal do 2825 kcal. I znowu chodzi o to samo: o prawidłowy skład odżywczy Twoich posiłków, a nie o ich kaloryczność! Musimy być szczególnie ostrożne jeśli chodzi o ilość spożywanych tłuszczy. Badania na myszach (CELL) wykazały, że przyjmowane przez nie tłuste pokarmy w okresie laktacji (odpowiednik III trymestru ludzkiej ciąży) wpływały na otyłość maluchów po ich urodzeniu. To samo może grozić naszym dzieciom, jeśli odpowiednio nie zadbamy o swoją dietę, a myślę że już teraz naprawdę warto jest się poświęcić ;-).

Twoje dziecko do prawidłowego rozwoju potrzebuje:

- tak samo jak i na początku ciąży – dużo wapnia i białka do budowy komórek (kości i mięśni)
- witaminę B6 (niezbędną do metabolizmu dodatkowych białek) i kwasy tłuszczowe Omega-3. Te ostatnie lekarz kazał mi brać ostatnio również w kapsułkach, ale czuje się po nich strasznie – jakbym cały dzień piła tran, więc muszę je przyjmować wieczorem. Też tak macie???
- cynk
- żelazo, wapń, witaminy i sole mineralne – gromadzi teraz na pierwsze miesiące życia.

Co w takim razie musi się koniecznie znaleźć na naszym talerzu?

1- Owoce
2- Warzywa
3- Kasze
4- Ryż
5- Razowe pieczywo
6- Żółtka
7- Ryby morskie
8- Chude mięso
9- Różne rodzaje białka
10- Tłuszcze z produktów takich jak: orzechy, nasiona, awokado, oliwa z oliwek, jaja, łosoś, jogurty i sery. Eliminujemy te pochodzenia zwierzęcego.

W najbliższym czasie wrzucę posty o: (1) porcjach odżywczych oraz (2) o źródłach substancji odżywczych w naszej ciążowej diecie. Myślę, że powinnam też dorzucić coś o tym, jak pokonywać nasze jedzeniowe zachcianki w okresie ciąży ;-)

A dla przypomnienia wrzucam jeszcze szczegóły diety w I i II trymestrze ciąży:

Szczegóły odżywiania w I trymestrze ciąży

Szczegóły odżywiania w II trymestrze ciąży

Bądź towarzyski, podziel się!