Rehabilitacja po cesarskim cięciu 0

Na tym blogu napiszę jeszcze dość o rehabilitacji po cesarce oraz o tym, jak dbać o gojenie blizny. Poświęciłam temu tematowi sporo czasu, ponieważ sama do końca nie wiedziałam czy urodzę naturalnie czy przez cięcie. Ostatecznie mój poród musiał się w ten sposób zakończyć, a ja mam okazje zdobywać coraz większe doświadczenie w tym zakresie ;-) .

Na początek – czym jest cesarskie cięcie?

Cięcie cesarskie (łac. sectio caesarea) to operacyjny sposób ukończenia porodu. Jest wykonywane metodą poprzecznego cięcia nadłonowego. Pozostaje po nim mała, cieniutka blizna, którą można bez problemu ukryć pod bikini. Najczęściej operacja ta wykonywana jest w znieczuleniu zewnątrzoponowym (rzadziej stosowane jest znieczulenie ogólne). To pozwala na szybsze wprowadzenie ćwiczeń, już w pierwszych godzinach po zabiegu.

Kiedy po cesarce możemy zacząć ćwiczyć?

W zasadzie zaleca się ograniczenie wszelkiej aktywności fizycznej do 3 miesięcy po operacji. Jednak usprawnienie/ rehabilitację po cesarce rozpoczynamy stosunkowo wcześnie, już po upływie 10-12 godzin od zabiegu. Są to głównie ćwiczenia przeciwzakrzepowe, oddechowe torem piersiowym, nauka prawidłowego odkasływania, ćwiczenia czynne kończyn górnych, kręgosłupa, izometryczne mięśni grzbietu, pośladków, nauka zmiany pozycji, nauka prawidłowego siadania oraz chodzenie.

Poniżej zamieszczę zestaw ćwiczeń rehabilitacyjnych ze Szpitala Karowa, opracowanych przez Marię Rylke i Izabelę Przewoźniak, źródło:
Szpital Karowa

1-3 doba

1) Pozycja wyjściowa – leżenie tyłem, kończyny dolne wyprostowane. Zgięcie i wyprosi palców stóp (dynamicznie) 20x
2) P. W.- jak wyżej. Zgięcie i wyprost stóp (dynamicznie) 20x
3) P.W.- j.w. Krążenia stóp. 20x
4) P.W. –j .w. Uginanie na przemian kończyn dolnych w stawie kolanowych 10x
5) P.W. – j.w. Energiczne zaciskanie pięści. 20x
6) P.W. – j.w. Obszerne krążenia w nadgarstkach. 20x
7) P.W. – j.w. Naprzemienne zginanie i prostowanie kończyn górnych w stawach łokciowych. 10x
8) P.W. – leżenie tyłem, kończyny dolne ugięte. Ćwiczenia oddechowe torem piersiowym.
Wdech nosem – klatka piersiowa się unosi, długi wydech ustami. 5x co godzinę. W trakcie ćwiczenia jedną ręką asekurujemy ranę pooperacyjną.
9) P.W. – leżenie tyłem, kończyny dolne ugięte, ramiona wzdłuż tułowia. Wciskanie pięt w materac z jednoczesnym napięciem pośladków. 10x
10) Ćwiczenia poprawiające laktację:
P.W. – leżenie tyłem, kończyny dolne ugięte, dłonie złączone przed klatką piersiową. Napieranie dłoni na dłoń. 20 x

3-4 doba

Kontynuacja wszystkich ćwiczeń z 1 -3 doby, dodatkowo:

1) P.W.- leżenie tyłem, kończyny dolne proste.
Wciągnięcie pochwy i odbytu z napięciem pośladków. Rozluźnić (nie wstrzymywać oddechu). Powyższe ćwiczenie powtarzamy w pozycji klęku podpartego i w pozycji stojącej. Zaczynamy od 5 powtórzeń dziennie, zwiększamy ilość, aż do 4 serii x 30 powtórzeń po 2 miesiącach.
2) Przerywanie strumienia moczu.
3) P.W. – leżenie tyłem, kończyny dolne ugięte. Przechylanie złączonych kończyn dolnych w lewą i w prawą stronę. 10x
4) P.W. -j.w. Wyprost jednej kończyny dolnej w stawie kolanowym, uda na równym poziomie, palce skierowane na siebie. Wytrzymać 2 sekundy – Zmiana. 10x
5) P.W. -j.w. Uniesienie miednicy, wytrzymać 2 sekundy – Powrót10x
6) P.W. – leżenie tyłem, kończyny dolne proste. Przesunąć lewą kończynę dolną po materacu w bok. Powrót. To samo kończyna dolna prawa. 10x
7) P.W. – leżenie tyłem, kończyny dolne ugięte. Rozłączyć kolana, złączyć. 10x

5-6 doba

Ćwiczenia jak w powyższych dobach, dodatkowo:
1) P.W.-leżenie tyłem, kończyny dolne ugięte, ramiona wzdłuż tułowia. Uniesienie głowy z wydechem, broda przy mostku. Wytrzymać 2 sekundy – Powrót. 10x
2) P.W. – leżenie tyłem, kończyny dolne ugięte, wdech nosem – brzuch się unosi, wydech ustami – przedłużony.

Ćwiczenia wykonywać do końca 1 miesiąca.

Po pierwszym miesiącu, dodatkowo:

1) P. W.- j.w., ręce na karku. Uniesienie barków i głowy z wydechem. Powrót. 5x
2) P.W. – j.w. Uniesienie lewego barku i głowy z wydechem. Powrót. 5x To samo bark prawy.
3) P.W. – j.w., ramiona wzdłuż tułowia. Przyciąganie obu kończyn dolnych do tułowia. 10x
4) P.W. – j.w. Rowerek 30 sekund
5) P.W. – klęk podparty. Koci grzbiet.
Wdech – zaokrąglenie pleców, broda do mostka. Wydech – uniesienie głowy, wyprost pleców. 5x
6) P.W. – stojąc przy krześle. Wspięcie na palcach, napięcie pośladków, wciągnięcie brzucha. Wytrzymać 3 sekundy. Rozluźnić. 10x
7) P.W. – leżenie tyłem, kończyny dolne proste, ramiona wzdłuż tułowia. Nożyce pionowe i poziome. Kończyny dolne uniesione powyżej kąta 45 stopni. 15 sekund
8) P.W. – leżenie bokiem, kończyny dolne ugięte. Uniesienie kończyn dolnych. Wytrzymać 2 sekund. Opuścić. 10x. Zmiana strony.
9) P.W. – leżenie tyłem, kończyny dolne ugięte, zwinięty ręcznik między kolanami. Ścisnąć ręcznik, wytrzymać 3 sekundy. Rozluźnić. 20x

***Rozpoczęcie dalszej aktywności fizycznej powinno być przez nas konsultowane z lekarzem. Wszystko zależy od tego, jak blizna po cesarce będzie się goić.

W kolejnych postach zamieszczę informację o tym, jak radzić sobie w pierwszych dniach po operacji oraz jak pielęgnować bliznę. Tymczasem polecam Wam książkę, którą ‚przypadkowo’ zamówiłam w dniu, kiedy zaczęły się pierwsze skurcze porodowe (wtedy jeszcze myślałam, że urodzę naturalnie):

Cesarskie cięcie. Powrót do formy.

Bądź towarzyski, podziel się!