Recenzja fotelika Cybex Pallas M-Fix 6

No i przyszedł taki moment, kiedy Adaś, bez względu na rodzaj pasów i sposób ich zapięcia i zaciągnięcia, zaczął niestety samodzielnie się rozpinać. Czy to fotelik samochodowy czy to rowerowy nie ma znaczenia, bo problem i tu i tu jest niestety ten sam… Nie muszę więc chyba dodawać, że nie raz doprowadziło mnie to prawie do zawału, nie wspominając o chwilach grozy, kiedy sama prowadziłam samochód, a on w kółko się z tych pasów wyplątywał. Nadszedł więc czas, aby poszukać rozwiązania, które da nam 100% pewności, że nasze małe Czorcie będzie bezpiecznie zapięte z tyłu, a my będziemy mogli odetchnąć i skupić się w końcu na bezpiecznym prowadzeniu auta.

Tu dodam: każdy maluch jest inny. Nasz stety-niestety jest wyjątkowo aktywny, uparty i przede wszystkim nieprawdopodobnie mocno przechodzi aktualny etap – czyli bunt 2-latka. Jak powiesz „nie wolno” to zrobi to ze zdwojoną chęcią i zadowoleniem. I nic nie pomaga. Rady, jakie znajduję w Internecie, typu: „Powiedz dziecku stanowczym tonem, że nie wolno wyplątywać się z pasów, a gdy to robi użyj jeszcze bardziej stanowczego tonu, tak, aby zrozumiało” są po prostu śmieszne… Dlatego trzeba było znaleźć o wiele lepsze rozwiązanie.

Dlatego nasz wybór padł na fotelik Cybex Pallas M-Fix i dzisiaj przedstawiamy Wam naszą recenzję.

ECE R4404

Fotelik Pallas M-Fix

Jest jednym z fotelików międzynarodowej marki Cybex i trzeba przyznać, że cieszy się nienaganną fotelikową opinią. Nie ma się co dziwić, w końcu przeszedł pomyślnie różne testy samochodowe, w tym najbardziej istotny ADAC. Zanim więc przejdę do zalet funkcjonalnych, opowiem Wam trochę o testach.

cybex2

Testy fotelików samochodowych. Testy, jakie przeszedł fotelik Cybex Pallas M i Pallas M-Fix

Praktycznie wszystkie foteliki na rynku poddawane są tzw. testom homologacyjnym, które pełniąc rolę atestu, mają zapewnić zgodność z normą ECE R44-04. Problem polega na tym, ze niemal wszystkie przechodzą te testy, ponieważ wymagania homologacyjne są stosunkowo niskie. Dlatego bardzo ważnym jest, aby foteliki przeszły również niezależne testy, takie jak ADAC. Kryteria tych testów są o wiele bardziej rygorystyczne i co ważne – są stale zaostrzane. Dzięki temu dopuszczalne krytyczne wartości i kategorie są stale przeglądane i analizowane. Dopiero zrobienie testów ADAC pokazuje, że niestety użycie bardzo wielu fotelików dostępnych na rynku jest po prostu niebezpieczne.

Niemiecka firma Cybex bardzo poważnie podeszła do tego tematu, zrobiła testy ADAC, jak również dostosowała swoje produkty do wymagań stawianych przez normę ECE R44/04. Cybex PALLAS M i M-fix to pierwsze foteliki z osłoną tułowia, które są kompatybilne z najnowszym suplementem 7 do normy ECE R44/04. Suplement ten uzupełnia normę o test polegający na dachowaniu z obrotem o 540 stopni (test dynamiczny z 2,5 krotnym dachowaniem samochodu). To bardzo istotna informacja, ponieważ wcześniejsze foteliki z osłoną tułowia przechodziły ten rodzaj testów słabo. Cybex PALLAS M i M fix jako pierwsze przeszły ten test pomyślnie.

Ocena fotelika Pallas M-Fix w testach ADAC to 2,1 w teście z czerwca 2015. Jest to ocena dobra.

Test wykazał następujące mocne i słabe strony fotelika (ADAC_CYBEX Pallas M-fix (Isofix)):

Cybex Pallas M-Fix_testy ADAC

Recenzja fotelika Cybex Pallas M-Fix

1.Bezpieczeństwo

Najważniejszym aspekt dotyczący każdego fotelika, decydującym o jego wartości jest oczywiście bezpieczeństwo. Ani wygląd, ani zastosowanie, ani też cena nie mają znaczenia, bo najważniejsze jest bezpieczeństwo naszego dziecka.

Fotelik Pallas M-Fix zapewnia to bezpieczeństwo w różnych obszarach.

Wspomniana wcześniej osłona tułowia, będąca swoistym rodzajem regulowanej poduszki powietrznej, zabezpiecza szyję przed poważnymi urazami, dając jednocześnie dziecku pewna swobodę ruchów.

1.1.Osłona tułowia zamiast pasów. Dlaczego zapewnia lepszą ochronę?

Testy fotelików

Ten fotelik na pierwszy rzut oka wygląda bardzo nietypowo. Nie ma pasów, choć jednocześnie szyja i ramiona dziecka są prawidłowo chronione. Dziecko zapinamy czymś w rodzaju przedniego panelu/ osłony, pełniącego funkcję regulowanej poduszki powietrznej. Redukuje ona ryzyko obrażeń szyi i jednocześnie nie ogranicza swobody ruchowej dziecka. Cybex porównuje tą osłonę do otwartej poduszki powietrznej. Jest ona wykonana z amortyzujących materiałów. Dzięki temu podczas zderzenia czołowego siły jakie działają, rozkładają się na jej powierzchni i są również redukowane dzięki amortyzującym materiałom, z których jest wykonana. Wbrew pozorom osłona tego typu w przypadku zderzenia czołowego, sprawdza się o wiele lepiej od 5-punktowych pasów bezpieczeństwa. Co istotne możemy ją regulować, a tym samym właściwie dopasować do naszego dziecka.

Fotelik rośnie wraz dzieckiem. Dla gr. I - fotelik z osłoną tułowia. Po jej wyjęciu - fotelik z gr. II III

Samo montowanie osłony może wydawać się na pierwszy rzut oka dość skomplikowane, ale tylko w pierwszej chwili, potem idzie to błyskawicznie i okazuje się łatwiejsze niż zapinanie pięciopunktowych pasów. Szczerze mówiąc pokochałam to rozwiązanie, bo z pasami wiecznie był jakiś problem.

Minusy? Istnieje niestety ryzyko, że naszemu dziecku nie przypadnie tego typu zapięcie do gustu, dlatego jak przy każdym zakupie tego typu sprzętu – powinniśmy to robić razem z „zainteresowanym”, który ma w tym foteliku jeździć.

Co jeszcze? Niestety osłona jest obszyta materiałem, który zapewne będzie się brudził. Dlatego właśnie zdecydowaliśmy się na kolor czarny.

Poduszka (osłona) aktualnie oczekuje na patent.

1.2.Po co są niezależnie regulowane osłony boczne – L.S.P System Plus (Linear Side-impact Protection)?

Ten system służy do pochłaniania energii uderzenia we wczesnym etapie jego stadium. W zależności od wielkości samochodu możemy dopasować ich stopień wysunięcia. Osłony chronią przed siłami, spowodowanymi przez uderzenie boczne. Razem z zabezpieczeniami barkowymi i głowy pochłaniają energię uderzenia, chroniąc tym samym ciało dziecka. Dzięki temu przede wszystkim głowa dziecka jest utrzymana w bezpiecznej strefie.

Regulowane osłony boczne

1.3. Skorupa absorbująca energię

Elastyczna struktura materiału absorbuje siły uderzenia, tak jak na rysunku poniżej:

absorbing_shell

2.Montaż fotelika

Fotelik montujemy za pomocą pasów oraz Isofix, który jest dodatkowym jego atutem. Isofix przede wszystkim eliminuje ryzyko kiwania lub i przesuwania się fotelika na boki, dzięki czemu zmniejsza obciążenia, które mogą działać na głowę i ramiona dziecka, podczas zderzenia bocznego. Zmniejsza również oddziaływanie masy fotelika na biodra i brzuch dziecka, w przypadku gdyby doszło do zderzenia czołowego. Dzięki Isofix możemy łatwiej regulować kąt nachylenia oparcia fotelika, co z kolei przeciwdziała opadaniu głowy dziecka do przody, w czasie, kiedy śpi. Ostatecznie należy pamiętać, że może się zdarzyć iż nieprzytwierdzony fotelik (taki bez Isofix) podczas wypadku uderzy pasażera.

Minusy montażu? Może się okazać, że pas bezpieczeństwa w naszym samochodzie nie będzie odpowiednio długi, ale zawsze warto po prostu sprawdzić to przy zakupie fotelika. Jednym z ważniejszych elementów zakupu tego typu sprzętu jest zawsze sprawdzenie, jak właśnie fotelik pasuje do naszego auta. Nic na oko, tylko dokładnie sprawdzamy!

Instrukcja montażu pokazana na filmie jest bardzo dokładna i czytelna. Dzięki temu nikomu to nie sprawi większej trudności :-)

Cybex Pallas M-Fix_Instrukcja Montażu

3.Fotelik na długie lata

Mówi się, że jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Stwierdzenie to jednak jest nieprawdziwe w przypadku fotelika Pallas M-Fix, który starcza naprawdę na długie lata, nawet do 12 roku życia i nie traci przy tym na swoim bezpieczeństwie.

Cybex Pallas M-Fix

ADAC

testy fotelików 2

Fotelik może być używany jako fotelik I, II i II grupy, w granicach wagowych od 9 do 36kg. Obejmuje wiek od 9 miesięcy do ok. 12 lat.

Pallas M-Fix_Grupa 1 b

Fotelik w grupie 1 wyposażony jest osłonkę, pełniącą rolę poduszki bezpieczeństwa. W bardzo prosty sposób można go przekształcić następnie w fotelik z grupy 2/3 serii Solution.

Czego można się w pierwszej chwili obawiać? Że dziecko o przykładowej wadze 9kg utopi się w foteliku z takim dużym przedziałem wagowym. Jak się jednak okazuje fotelik jest doskonale dopasowany nawet dla takich maluchów.

4.Regulacja

4.1. Regulacja oparcia

Za pomocą jednej ręki możemy dopasować wysokość/ nachylenie oparcia dziecka.

Regulowane oparcie - doskonała pozycja spoczynkowa.

4.2.Regulacja zagłówka

Jest możliwa w 3-ch pozycjach, co zapobiega opadaniu głowy dziecka podczas snu. To daje najlepszą możliwą ochronę w przypadku zderzenia bocznego, ponieważ głowa dziecka pozostaje wtedy w bezpiecznej strefie fotelika.

DSC_3107

Dzięki temu punkt ciężkości głowy dziecka przesuwa się delikatnie do tylu i zapobiega jej opadaniu podczas snu.

testy fotelików 2

5. Estetyka

Fotelik jest wykonany niesamowicie starannie, z dbałością o każdy najmniejszy szczegół.

Dostępny w 8 kolorach. Wykonany z  bardzo dobrej tkaniny. Jedyne co muszę dodać to, że nie sprawdzałam jeszcze, jak się taką tkaninę czyści, ale sądząc z opinii, jakie znalazłam nie powinno być z tym problemu.

cybpallas-m-fix-group

Na koniec jeszcze dodam, że fotelik nie należy do gatunku „tanich”. Może jednak być używany przez wiele lat, więc cena rozkłada się moim zdaniem w czasie. Oprócz tego ma bardzo pozytywne wyniki testów bezpieczeństwa, co zdecydowanie jak dla mnie przesądza o jego wyborze :-)

My oczywiście polecamy :-)!

IMG-20160627-WA0001 IMG-20160627-WA0002

Bądź towarzyski, podziel się!