Porcje odżywcze w naszej diecie i kalkulatory do ich wyliczania 2

Już od lat nie liczyłam kalorii, a już na pewno nigdy nie zastanawiałam się nad rozkładem porcji odżywczych w ciągu dnia. Zaczęłam to robić dopiero od drugiego trymestru ciąży, kiedy to kontrola nad zawartością odżywczą moich posiłków okazała się być bardzo istotna.

Istnieją konkretne wyznaczniki tego, jakie ilości węglowodanów, białek i tłuszczy powinnyśmy spożywać w ciągu dnia. Poniżej zamieszczam tabelę z książki J.E.Brown „Odżywianie w ciąży” która pokazuje szacunkowe dzienne ilości porcji odżywczych dla kobiety w zaawansowanej ciąży:

Porcje odżywcze w zaawansowanej ciąży

Tabela nie zawiera ilości płynów, jakie powinnyśmy pić w ciągu dnia, ale ogólna ilość to 8 -10 szklanek wody mineralnej lub zielonej herbaty.

Powyższe zestawienie może być stosowane do kontroli ilości poszczególnych grup żywności przyjmowanych w ciągu dnia. Jak widać mamy tam 2 puste kolumny: „Ilość zjedzonych porcji” (przez nas, w ciągu dnia) oraz „Różnicę” (równą różnicy pomiędzy „Zalecaną dzienną ilością porcji” a „Ilością zjedzonych porcji”).

Oprócz tego znalazłam wiele tabel odżywczych dla kobiet w ciąży w angielskiej wersji językowej. Jeśli, tak jak ja stosujecie Dziennik Odżywiania w trakcie ciąży, to jesteście w stanie analizować skład przyjmowanych przez Was posiłków, zarówno pod względem odżywczym jak i kalorycznym. Po każdym dniu możecie porównać skład i ilość waszych posiłków z powyższą tabelą i wtedy będziecie wiedziały, czy wasze posiłki były pełnowartościowe czy też nie.

Jak śledzić to, co jemy ;-)?

Szukając narzędzi do analiz odżywiania dla kobiet w ciąży znalazłam również bardzo dobrą aplikację webową amerykańskiego instytutu żywności, nazwaną: FoodTracker. Na tej stronie tworzycie swój profil, wpisujecie ile macie lat, wzrostu, na kiedy wyznaczony jest termin porodu, wagę przed ciążą, a następnie przechodzicie do waszego profilu, w którym możecie codziennie wpisywać ilość zjedzonych pokarmów. Co ciekawe, po logowaniu, pojawi się wasze zapotrzebowanie energetyczne na danym etapie ciąży wraz z rozkładem ilości białek, węglowodanów i tłuszczy, jakie możecie spożywać w ciągu dnia. Dane mogą być uzupełniane na bieżąco, lub wprowadzane pod koniec dnia z waszego Dziennika Odżywiania. Tu chciałabym zaznaczyć, abyście traktowały FoodTrackera jako narzędzie czysto poglądowe. Mimo iż lista posiłków jest tam dość spora, to jednak ilości wyznaczane np. na podstawie szklanek, stanowią podstawę do wyliczenia wartości energetycznej posiłków oraz zawartości składników odżywczych. Są więc to dane szacunkowe.

Zawsze konsultujmy!

Dodatkowo pamiętajcie, iż najważniejsza w przypadku Waszej diety ciążowej będzie opinia lekarza i z nim wszystko powinniście konsultować. Wszelkiego rodzaju kalkulatory i analizatory odżywcze powinny Wam dawać ogólny obraz tego, w jaki sposób się odżywiacie i czy znajduje się to w granicach normy. Może się jednak okazać, że ze względu na np. stan zdrowia będziecie potrzebowały więcej poszczególnych składników odżywczych i w takim przypadku odwoływanie się jedynie do narzędzia internetowego nie będzie wystarczające. Ale oczywiście polecam wszelkie pomoce, które ułatwią Nam życie i pomogą przy analizie, jakże istotnych na tym etapie, wartości odżywczych :-)

Maja

Bądź towarzyski, podziel się!