Nordic walking z maluchem w nosidle 0

Z zamiarem powrotu do Nordic Walkingu nosiłam się od dawna. Od kiedy urodziłam Adasia, nie miałam jednak specjalnie czasu, aby ten plan wcielić w życie. W ciąży maszerowałam z kijami ostro, czasem nawet aż za dużo. To był idealny sport dla ciężarnej, bo pionizował ciało i dawał świetne oparcie. Zima była bardzo ciepła, więc miałam dzięki temu sporo ruchu na świeżym powietrzu. Ale odkąd zostałam mamą, wszystkie kije powędrowały do piwnicy i słuch o nich zaginął… zapadły się w ciemny kąt ;-).

Ostatnio jednak, głównie za sprawą braku czasu (bo Adaś wcale, ale to wcale nie śpi w ciągu dnia), zaczęłam coraz bardziej eksperymentować z kreatywnym podejściem do sportu. Dwa tygodnie temu pisałam o tym, jak rozśmieszam Adaśka, a przy okazji wykonuję ćwiczenia (Rozbawiając maluszka można też trochę poćwiczyć. Etap 4-6 miesięcy.) A teraz zaczęłam testować nornic walking z nosidłem. Zanim jednak wyciągnęłam kije z ciemnej dziury w piwnicy, musiałam sprawdzić i przygotować kilka rzeczy, bo nornic walking z dzieckiem na brzuchu to już coś zupełnie innego, niż standardowe podejście do tego sportu, w wersji pojedynczej– czyli bez dodatkowego „obciążenia”.

2

Musiałam po pierwsze sprawdzić, czy to aby nie mój wymysł, że można chodzić z dzieckiem w nosidle. Bo mogłam sobie coś uroić, a niekoniecznie byłoby to bezpieczne dla malucha, a także dla noszącej go osoby. Okazało się jednak, że jest to dość popularna sprawa. I mamy uprawiają nornic walking, nosząc dzieci w chuście lub nosidle. Najbardziej istotne są tu przede wszystkim: rodzaj nosidła, wiek dziecka, a także nasze przygotowanie do wykonywania tego sportu. Pisząc „nasze przygotowanie” mam przede wszystkim na myśli właściwe i poprawne chodzenie z użyciem kijków. Wydawać by się mogło, że każdy to potrafi, jednak wiele osób chodzi niepoprawnie i nabawia się przy tym (o dziwo!) różnego rodzaju kontuzji. Niektórzy fizjoterapeuci niestety nie aprobuje tego sportu, a to głównie za sprawą dużej urazowości. W pierwszej kolejności powinnyśmy więc nauczyć się poprawnie chodzić, w dodatku na początku bez dziecka. Jeśli ten etap mamy już za sobą, pozostaje nam wybrać odpowiednio dobre nosidło.

Jakie są korzyści uprawiania Nordic Walking?

Jest ich całe mnóstwo. Przede wszystkim, w naszym przypadku – zabieganych i zajętych mam :-), możemy wreszcie mieć możliwość uprawiania sportu, który pozwoli nam spalić trochę kalorii. Poza tym możemy o wiele lepiej dotlenić nasz organizm i poprawić krążenie. Tylko o jednym należy pamiętać – trzeba uprawiać nornic walking w prawidłowy sposób.

3

Jak uprawiać Nordic Walking?

Piszę o NW od dawna, ale nigdy tak naprawdę nie poświęciłam chwili na to, aby napisać, o czym powinnyśmy pamiętać, kiedy uprawiamy ten sport. Dlatego dzisiaj umieszczam trochę instruktarzu.

1. Kijki muszą być odpowiednio wyregulowane – a więc odpowiednio dobrane do podłoża i naszego zaawansowania w uprawianiu tego sportu. Powinny mieć również właściwą wysokość, a więc być dopasowane do naszego wzrostu. Standardowo kijek powinien mieć długość odpowiadającą 70% naszego wzrostu, co mniej więcej odpowiada wysokości, na jakiej znajduje się nasz łokieć.

2. Paski wspomagające trzymanie ręki na rękojeści kijka powinny być regulowane, dając tym samym możliwość dopasowania ich do wielkości dłoni. Powinny być także mocne i przede wszystkim nie mogą ocierać, bo to na nich opiera się dłoń, kiedy odpychamy się kijkami.

3. Nasza sylwetka powinna być wyprostowana (polecam jednoczesne ściągnięcie łopatek ze sobą, a także napięcie mięśni pośladków i brzucha).

4. Ramiona powinny być rozluźnione.

5. Najbardziej standardowa technika chodzenia jest taka: robimy krok prawą nogą i w tym samym czasie lewa ręka wraz z kijem również powinna iść do przodu. Lewy kijek odpycha się od podłoża i pomaga zrobić kolejny krok. Następnie idzie do przodu lewa noga wraz z prawą ręką, a prawy kijek odbija się od podłoża. I tak dalej.

Poniżej znajdziecie kilka filmów instruktarzowych:

Nauka techniki

Nordic Walking – jak nie należy chodzić z kijkami?

O czym powinnyśmy/ powinniśmy pamiętać nosząc dziecko w nosidle podczas uprawiania Nordic Walking?

Noszenie dziecka (czy w nosidełku, czy w chuście) jest świetnym rozwiązaniem dla rodzica, bo pozwala nam na bycie aktywnym i jak się okazuje możemy dzięki temu uprawiać nawet niektóre sporty. To wspaniałe i bardzo wygodne, jednak musimy mieć na uwadze pewne środki ostrożności.

1. Przede wszystkim pozycja musi być bezpieczna dla dziecka
• Twarz dziecka jest skierowana do wewnątrz (tyłem do świata)
• Ma zaokrąglony kręgosłup
• Jest w tzw. pozycji żabki – kolana na zewnątrz, wyżej od pupy
• Nóżki dziecka muszą zwisać tak, aby podczas naszego chodzenia nie obijały o nasze nogi (to może być szkodliwe dla stawów i kręgosłupa)
• Jest wystarczająco wysoko, abyśmy mogły ucałować jego główkę
• Ani chusta ani nosidło nie są zawiązane/ zapięte luźno, muszą starannie opinać dziecko, aby jego ciało nie podskakiwało podczas naszego chodzenia
• Szyja i głowa dziecka powinny mieć dobre oparcie

2. Musimy również dbać o swój własny kręgosłup
Jeśli dziecko jest już odpowiednio zabezpieczone na czas noszenia, to najwyższy czas, aby również mama zadbała o siebie. Przede wszystkim musimy czuć się komfortowo podczas noszenia. Jeśli nasze mięśnie są zbyt mocno napięte, może to oznaczać, że coś robimy niewłaściwie.

O czym więc warto pamiętać?
• Prawidłowa sylwetka – wyprostowana, napięte mięśnie pośladków i brzucha, łopatki ściągnięte, szyja wyprostowana
• Ciężar powinien być prawidłowo rozłożony na naszych ramionach, w żaden sposób nie powinien obciążać szyi
• Nosimy dziecko wysoko, tak abyśmy mogły przynajmniej ucałować jego główkę
• Jeśli nosimy dziecko w nosidle lub chuście długo, to mimo wszystko warto zawiązać/ zapiąć je ponownie, tak aby rozprowadzić ciężar do różnych grup mięśniowych
• Nordic walking z dzieckiem powoduje wydatkowanie o wiele większej ilości energii niż nornic walking bez dodatkowego obciążenia
***I dodatkowo! Jeśli zaczniemy uprawiać Nordic Walking, nosząc dziecko, musimy przede wszystkim pamiętać o kręgosłupie. Maluch to dodatkowe kilka kilogramów, które będzie musiał znieść nasz grzbiet ;-). Dlatego nie można przesadzać z ilością treningów i zalecam, aby zasięgnąć opinii lekarza. W takim przypadku warto również wybrać się na zajęcia z instruktorem, mieć pewność, że chodzimy prawidłowo.

Jak często chodzić z kijami?
Powinnyśmy trochę popróbować, zanim zaczniemy dłuższe wędrówki. Przede wszystkim jednak musimy nauczyć się poprawnie uprawiać nornic walking, a dopiero potem zabrać się za noszenie dziecka. Na początek dobre będą ok. 20 minutowe przechadzki, a potem powoli możemy je wydłużać do 25-30 minut. Kiedy dojdziemy już do wprawy, warto abyśmy chodziły ok. 45 minut.

Nie pozostaje mi nic innego niż zachęcić Was do uprawiania tego sportu :-).Nordic walking niesie ze sobą bardzo wiele korzyści dla naszego zdrowia i sprawności fizycznej, nie wspominając o tym, że pomoże spalić nadliczbowe ;-) kilogramy. A jeśli przy okazji można nosić ze sobą dziecko, to można go okrzyknąć jednym z najlepszych sportów dla mam:-)!!! Tylko pamiętajmy! – Musimy chodzić z głową :-) – tak aby zadbać o zdrowie i bezpieczeństwo zarówno dziecka, jak i swoje:-).

4  6

Bądź towarzyski, podziel się!