Nordic Walking z dzieckiem w brzuchu 2

Nordic Walking to sport, jaki uprawiam najczęściej od przeszło 2 lat. Przydał się zarówno w pierwszej ciąży, jak i po porodzie, kiedy chodziłam na długie marsze z moim synkiem, owiniętym w chustę lub w nosidle. Teraz ponownie go uprawiałam, bo oprócz jogi, jest jedyną formą ruchu, na jaką mogłam sobie pozwolić w trakcie moich obecnych 9 miesięcy. Dlatego dzisiaj chciałabym znowu powrócić do tego sportu, trochę Wam o nim opowiedzieć i przede wszystkim zachęcić do chodzenia.

Dlaczego chodzenie w ciąży jest takie ważne?

Bez względu na to czy z kijami, czy też i bez, chodzenie jest najbardziej zalecaną formą ruchu dla przyszłych mam. Jest jednym z najlepszych ćwiczeń sercowo-naczyniowych dla kobiet w ciąży, ponieważ utrzymuje naszą sprawność fizyczną, nie nadwyrężając kolan i kostek. Możemy je kontynuować przez całe 9 miesięcy, co więcej nie wymaga od nas specjalnej sprawności fizycznej i może być wykonywane przez każdą z nas, bez względu na to czy uprawiałyśmy wcześniej sport, czy też nie.

chodzenie w ciąży

Chodzenie sprawia, że jesteśmy o wiele bardziej sprawne i dotlenione. Pozwala nam na utrzymanie prawidłowej wagi, co nie pozostaje bez znaczenia w przypadku malucha w naszym brzuchu, który może dzięki temu przyjść na świat z prawidłową masą urodzeniową. Chroni przed wystąpieniem cukrzycy ciążowej, obniża ciśnienie krwi, a także redukuje stres, który bardzo często towarzyszy ciąży. I to, co najważniejsze – kobieta chodząc w ciąży zwiększa swoją elastyczność i uelastycznia mięśnie bioder, dzięki temu ma większe szanse na zmniejszenie bólu podczas porodu.

Nordic Walking w ciąży

Ogólna zasada jest taka, że jeśli byłyśmy aktywne fizycznie przed ciążą, to bez problemu możemy chodzić te minimum 45 minut dziennie. Jeśli nie uprawiałyśmy sportu, warto zacząć od 20-30 minut wolnego marszu. Oczywiście (będę powtarzać to do znudzenia) przez całą ciążę powinnyśmy konsultować wszystko z lekarzem prowadzącym.

chodzenie w ciąży 2

Trymestr Pierwszy

Generalnie w tym okresie nie musimy dużo zmieniać. Najważniejsze to abyśmy zaopatrzyły się w parę dobrych butów, które będą dobrze trzymać nasze kostki i podbicie stopy, a także zapewnią nam prawidłową amortyzację. Ja wybrałam Buty do szybkiego marszu i nordic walking Propulse Walk 380 damskie od NEWFEEL.

Buty do Nordic Walking

Buty są przeznaczone do sportowego chodu. Ich podeszwa wykonana jest z pianki EVA, dzięki czemu doskonale amortyzuje wstrząsy, co chroni nasz kręgosłup. Są elastyczne i optymalizują ruch stopy (odpowiedni kształt i nacięcia w podeszwie), mają skośną piętę z systemem odwróconego bieżnika, dzięki temu wszystkiemu są idealne do szybkiego marszu czy nornic walking, zapewniają szybki kontakt z podłożem, płynne przejście po nim i wyjście do kolejnego kroku. To, co dla mnie ważne to również ich nieprzemakalność i antypoślizgowość (ta druga szczególnie ze względu na ciążę, ale i moje bezpieczeństwo), bo ja nie chowam się w domu, gdy pada, tylko dalej chętnie maszeruję.

Buty Nordic Walking Propulse Walk 380 są stosunkowo lekkie i muszę przyznać, że naprawdę fantastycznie się w nich chodzi. Do tego mają fajną kolorystykę (granatowo-różowe). Jednym słowem to idealne buty na długie wędrówki.

Buty do Nordic Walking 2

Oprócz butów pamiętamy zawsze o butelce z wodą i kremie z faktorem ochronnym (bez względu na porę roku i pogodę). Jeśli jest bardzo duszno odpuszczamy sobie wycieczki po lesie czy parku i przenosimy się w miejsce klimatyzowane, np. do centrum handlowego.

Trymestr Drugi

Zalecenia z pierwszych trzech miesięcy pozostają bez zmian. Oprócz tego jesteśmy już odrobinę cięższe, brzuszek powoli rośnie, więc powinnyśmy pamiętać o prawidłowej postawie ciała. Kiedy chodzimy nasze ramiona i biodra powinny być w jednej linii, sylwetka wyprostowana, podbródek pod kątem prostym, patrzymy przed siebie. Moim zdaniem, właśnie m.in. dlatego kije do nornic walking są takie ważne. Pozwalają nam utrzymać prawidłową postawę, przez co nie będziemy nadmiernie obciążać naszego kręgosłupa.

Uwaga! Nie chodzimy po zmroku, bo zawsze zwiększa to ryzyko potknięcia się, które z każdym kolejnym miesiącem jest coraz bardziej niebezpieczne dla rosnącego w naszym brzuchu malucha.

Trymestr Trzeci

Zalecenia takie, jak w dwóch poprzednich, ale oprócz tego unikamy szlaków, gdzie musiałybyśmy się wspinać, czy nierównego terenu, który wpływałby na utratę równowagi.

Korzyści z uprawiania Nordic Walking są więc niemalże takie same, jak w przypadku zwykłego chodzenia. Oprócz tego mamy do dyspozycji kije, które z jednej strony stabilizują naszą postawę, a z drugiej strony pobudzają do wysiłku górne partie ciała. Dlatego właśnie chętnie zabieram swoje i idę się przejść do lasu.

NW jest prosty, ale mimo wszystko powinnyśmy pamiętać o przestrzeganiu konkretnych zasad, poniżej zamieszczam te najważniejsze z nich.

Jak uprawiać Nordic Walking?

1. Odpowiednio dopasowane i wyregulowane kijki – a więc odpowiednio dobrane do podłoża i naszego zaawansowania w uprawianiu tego sportu. Powinny mieć również właściwą wysokość. Standardowa długość kijka powinna wynosić ok. 70% naszego wzrostu, co mniej więcej odpowiada poziomowi, na jakim znajduje się nasz łokieć.

Kije do Nordic Walking 2

Obecnie testuję kijki Nordic Walking Propulse Walk 500 NEWFEEL. Wykonane z mieszanki włókna węglowego (50%) i włókna szklanego (50%), są niesamowicie lekkie. Dla mnie to bardzo istotna rzecz, ponieważ ostatnie kije, jakie miałam, były dość ciężkie, a podczas dotykania podłoża (bez względu na jego rodzaj) zawsze niesamowicie stukały…. Te z kolei mają redukcję wibracji, co zawdzięczamy właśnie włóknom szklanym. Są też odporne na ścieranie i to mogę przyznać z ręką na sercu, bo Adasiek niestety je wypatrzył i przeczołgał po domu. Skóra mi cierpła, bo chciałam zrobić im zdjęcie jeszcze w idealnym stanie… ale jak się potem okazało nic, ale to nic im się nie stało. A mam też kijki jednej znanej firmy, które dostałam w prezencie i niestety już od samego pakowania były porysowane…

kije do nordic walking

Co jeszcze? Oczywiście mają regulowany i odpinany pasek, dzięki czemu możemy je lepiej dopasować do ręki. Mają również antypoślizgową nasadkę z kauczuku, która zapewnia doskonałą przyczepność na twardym podłożu.

Kije do Nordic Walking 4

Kije do Nordic Walking 3

No i oczywiście bardzo mi się podobają :-)

Być może już za tydzień – dwa po raz drugi zostanę mamą, a wtedy założę chustę z maluchem na grzbiet i dalej będę uprawiać mój NW z lekkimi, antywstrząsowymi i bardzo cichymi kijami. To wszystko jest dla mnie bardzo ważne, bo moje pierwsze kije czasem niestety budziły małego Adaśka…

2. Paski wspomagające trzymanie ręki na rękojeści kijka powinny być regulowane, dając tym samym możliwość dopasowania ich do wielkości dłoni. Powinny być także mocne i przede wszystkim nie mogą ocierać, bo to na nich opiera się dłoń, kiedy odpychamy się kijkami.

3. Nasza sylwetka powinna być wyprostowana (polecam jednoczesne ściągnięcie łopatek ze sobą, a także napięcie mięśni pośladków i brzucha).

4. Ramiona powinny być rozluźnione.

5. Najbardziej standardowa technika chodzenia jest taka: robimy krok prawą nogą i w tym samym czasie lewa ręka wraz z kijem również powinna iść do przodu. Lewy kijek odpycha się od podłoża i pomaga zrobić kolejny krok. Następnie idzie do przodu lewa noga wraz z prawą ręką, a prawy kijek odbija się od podłoża. I tak dalej.

Poniżej znajdziecie kilka filmów instruktażowych:

https://www.youtube.com/watch?v=kMQzEkBDoLo

https://www.youtube.com/watch?v=orfixDJzfVQ

Znaki ostrzegawcze. Kiedy skończyć z chodzeniem?

Nie wolno nam chodzić do momentu, gdy będziemy czuły się wyczerpane lub gdy nie będziemy mogły złapać tchu. Taka sytuacja może powodować zbyt dużą utratę tlenu z naszego organizmu, który niezbędny jest również dla dziecka.

Powinnyśmy niezwłocznie skontaktować się z lekarzem w przypadku, jeśli pojawi się któreś z poniższych objawów: krwawienie, trudności z oddychaniem, uczucie omdlenia, ból w klatce piersiowej, osłabienie mięśni, ból lub obrzęk łydki, zmniejszona ilość ruchów płodu, pozorny wyciek płynu owodniowego lub skurcze .

A jeśli czujemy się dobrze i wszystko jest OK., to nie pozostaje nam nic innego, jak założyć buty, zabrać kijki i wyruszyć na wędrówkę :-)

 chodzenie w ciąży 3

Bądź towarzyski, podziel się!