Kontrola wagi w ciąży 0

Otyłość w ciąży, przybieranie na masie w ciąży, dodatkowe kilogramy w ciąży – to chyba jedne z najbardziej popularnych tematów ciążowych, jakie można znaleźć w Internecie. Ja również zajmuję się tym tematem dość sporo, bo jest mi teraz dość bliski :-).

Dzisiaj chciałabym zaprezentować Wam, w jaki sposób można sprawdzić, czy nasz ‘przyrost’ w ciąży jest prawidłowy.

Standardowo, w przypadku wagi normalnej prawidłowy wzrost masy ciała w ciąży powinien mieścić się w przedziale od 10 do 12 (max. 14-15) kilogramów. Poniżej podaję ogólny rekomendowany przyrost wagi podczas ciąży w różnych kategoriach wagowych (za: J.E.Brown, Odżywianie w ciąży,Tab.7-2, s.99):

Rekomendowany przyrost wagi podczas ciąży

Już wiele razy pisałam o konieczności kontroli masy ciała w tym okresie. Sama raz na tydzień ważę się i mierzę obwód: łydki, uda, pasa, bioder oraz w najszerszym miejscu brzucha. Ktoś ostatnio zapytał się mnie, skąd wiem, czy przyrost wagi mam w normie. I to jest dobre pytanie. Do tej pory nie pisałam nic na ten temat. Oprócz ważenia i mierzenia, porównuję moje wyniki z ogólnymi wyznacznikami w poszczególnych miesiącach. Do tego celu mogą być bardzo przydatne kalkulatory wagi w ciąży. Polecam ten ze strony dzieci.pl (http://dzieci.pl/kalkulator-wagi-w-ciazy.html).

Musicie wpisać w okienko waszą wagę i wzrost i dostaniecie rozpiskę prawidłowego przyrostu wagi w odstępach czterotygodniowych. Przykładowo weźmiemy tutaj 169 cm wzrostu i 66 kg na początku ciąży. Uzyskujemy BMI przed ciążą: 23,1 – wynik w normie oraz poniższy rozkład:

Przyrost wagi w ciąży w przypadku 66kg

Uzyskane dane są szacunkowe, ale mogą stanowić dobry punkt odniesienia dla naszych cotygodniowych pomiarów.

Ale to nie wszystko, co chciałam napisać o wzroście wagi w ciąży. Czy zastanawiałyście się, co zwiększa całkowitą masę ciała w tym okresie? Nasza waga to oczywiście wynik wagi dziecka oraz wielu innych czynników.

Co się więc składa na te nasze finalne 10-12 dodatkowych kilogramów przed porodem?
- nasze maleństwo – ok. 3-4 kg
- zwiększona masa mięśniowa macicy – ok. 1,5 kg
- powiększone piersi – ok. 400 g
- zwiększona ilość krwi w organizmie – ok. 1,5 kg
- rezerwy tkanki tłuszczowej zgromadzone w naszym ciele – ok. 2-3 kg
- dodatkowo możemy mieć również zatrzymaną wodę w organizmie

W ciągu pierwszego trymestru nie przybierzemy za bardzo na wadze. Prawidłowy wzrost to 1,5-2 kg po pierwszych trzech miesiącach. Od czwartego miesiąca nasza waga będzie zwiększać się o ok. 300g, a od siódmego ok. 500g tygodniowo. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze wpływ wyjściowej masy ciała kobiety. Osoby szczupłe mogą przybrać więcej niż osoby o nieco mocniejszej budowie. Z kolei kobiety z otyłością będą musiały stosować w tym okresie specjalną dietę, ponieważ zbyt duża waga matki wpływa na pojawienie się cukrzycy, nadciśnienie tętnicze, a także zbyt wysoką masę urodzeniową dziecka.

Dziewczyny!

Kontrolowałyście/ kontrolujecie przyrost Waszej wagi w ciąży? Jeśli jeszcze tego nie robicie, to spróbujcie. Jeśli kontrolowałyście to zachęcam do dzielenia się doświadczeniami :-)! Maja

Bądź towarzyski, podziel się!