Jakie owoce i warzywa możemy jeść podczas karmienia piersią? 3

Owoce i warzywa odgrywają bardzo istotną rolę w okresie karmienia piersią, ponieważ zawierają mnóstwo witamin i minerałów, kwas foliowy, żelazo oraz zapobiegają utracie witamin A i C. Diennie powinnyśmy spożywać około 5 porcji warzyw i 2-4 porcje owoców. Ostatnio dostałam od Was trochę zapytań o listę dozwolonej ‚zieleniny’, jaką można jeść podczas karmienia piersią. I powiem tak, dietetykiem nie jestem, ale przejrzałam dość sporo opracowań na ten temat i wynika z nich, że możemy jeść praktycznie wszystkie, a do tego sezon na warzywa i owoce w pełni :-). Niektóre powinnyśmy jeść odrobinę bardziej ostrożnie, ale jak to już kiedyś pisałam (Dieta „laktacyjna” od pierwszego miesiąca macierzyństwa) jestem za podejściem testowania, czyli sprawdzania ich wpływu, a nie prewencyjnym eliminowania z diety. Nie ma co zapobiegać na zapas. Musimy obserwować nasze dziecko i dopiero wtedy, kiedy pojawi się kolka, wysypka, częstszy płacz, powinnyśmy zanalizować skład naszych posiłków (dlatego też polecam prowadzenie Dziennika Odżywiania). W konsekwencji tego, na pewien okres czasu możemy wyeliminować z jadłospisu pewne składniki i sprawdzać, jakie będą tego rezultaty. Ale podkreślam jeszcze raz – nic na zapas!!!

A oto i lista dozwolonych owoców :-):
• jabłka
• arbuzy
• porzeczki
• agrest
• banany
• kiwi
• winogrona
• maliny
• borówki
• jeżyny
• jagody
• wiśnie
• gruszki

Dozwolone warzywa:
• ogórki
• buraki
• marchewka
• ziemniaki
• kapusta pekińska
• kukurydza (chociaż tu również próbowałabym ostrożnie)
• pietruszka
• koperek
• młoda fasolka szparagowa
• dynia
• kabaczek
• cukinia
• wszystkie rodzaje sałat

Zalecana jest ostrożność (czyli nie przesadzamy z ilością) w przypadku:
• truskawek, poziomek, czereśni – ja testowałam stopniowo, zaczynając od kliku sztuk i mogę powiedzieć, że jestem szczęściarą, bo mój synek bardzo dobrze je toleruje, a ja je uwielbiam :-). W niektórych opisach można też znaleźć informacje o tym, że również owoce pestkowe typu brzoskwinia, morela, wiśnia, śliwka mogą powodować wzdęcia, ale niektóre opracowania mówiąc wręcz odwrotnie.
• cytrusów, które mogą powodować alergię u dziecka (tu zaznaczę, że teorie są różne, niektóre nie zakładają negatywnego wpływu cytrusów)
• owoców suszonych, ponieważ są konserwowane
• cebuli i czosnku, bo mogą zmieniać smak mleka i powodować kolki, dlatego należy sprawdzać ich wpływ na maleństwo bardzo ostrożnie
• brokułów, kalafiora, kapusty – tutaj brak zgodnego podejścia, bo znajdziecie zarówno informacje o tym, że powodują wzdęcia, jak i że są w pełni dozwolone. Ja jem bez ograniczeń i nie było z tym żadnych problemów.
• bób, bo ma właściwości wzdymające i może powodować kolki (tu osobista tragedia dla mnie ;-), bo bardzo lubię tą roślinkę strączkową :-( )
• pomidory, seler, bo mogą powodować alergię, ale to też trzeba sprawdzić. Ja jadłam je nieświadomie od początku i nie odnotowałam żadnych problemów.

Na sam koniec, zachęcam do jedzenia przede wszystkim na surowo jak największej ilości warzyw i sporej ilości owoców :-). One dadzą nam witamin i minerałów, które są niezbędne, w tym jakże wyczerpującym dla naszego organizmu okresie. Oczywiście powinnyśmy kontrolować cały czas wpływ tego, co jemy, na naszego maluszka, bo każde dziecko może inaczej reagować. I jeszcze raz na koniec, nie znając efektów, nie eliminujmy z naszej diety nic na siłę, bo w ten sposób pozbawiamy nasz organizm cennych wartości odżywczych.

****

Może zainteresują Ciebie jeszcze te artykuły:

JAK ZWIĘKSZYĆ LAKTACJĘ?

jak zwiększyć laktację

Jak zwiększyć laktację?

Dieta matki karmiącej

Co może zmniejszyć/ zahamować laktację?

Wyprawka dla mamy. Karmienie piersią – jak się do tego przygotować?

Jak schudnąć karmiąc piersią?

Tagi:  co jeść karmiąc piersią, co jeść podczas karmienia piersią, co można jeść podczas karmienia piersią, dieta karmiącej matki, dieta matki karmiącej, dieta matki karmiącej piersią, dieta podczas karmienia piersią, dieta przy karmieniu piersią, jadłospis matki karmiącej, karmienie piersią co jeść

Bądź towarzyski, podziel się!