Jak walczyć z opuchlizną nóg w ciąży 0

Ponieważ dość często słyszę lub czytam o tym, jak strasznie puchną nogi w ciąży, jak rozluźnienie stawów i mięśni oraz zwiększająca się masa ciała, wpływają na zwiększenie rozmiaru stóp, o tym jakie to straszne i w ogóle…., postanowiłam się temu tematowi przyjrzeć z bliska. Ja nigdy się nie poddaję i zawsze szukam rozwiązania. Poza tym nikt nas tu nie będzie tym straszył, bo a – zawsze da się znaleźć jakieś środki zaradcze i b – ciąża to nie stan permanentny i nawet jeśli obrzęki się pojawią, to po urodzeniu i tak znikną. Mimo wszystko uważam, że zawsze, chociaż w minimalny sposób da się złagodzić tego typu objawy, a przy okazji poprawić sobie samopoczucie.

Najpierw chciałabym poznać przyczynę tego stanu i na tej podstawie podjąć odpowiednie kroki zaradcze.

Skąd więc biorą się obrzęki nóg, a także i innych części ciała (jak ręce, twarz) w trakcie ciąży?

1- Nasza genetyka – organizm matki profilaktycznie gromadzi zapasy wody, na wypadek gdyby miała stracić dużo krwi podczas porodu.

2- W organizmie kobiety w trakcie ciąży ilość krwi zwiększa się średnio o około 2,5l.

3- Powiększona macica uciska na żyły biodrowe. Pojawia się utrudnienie odpływu krwi, która zatrzymuje się w naczyniach nóg, nie mogąc wrócić do serca. Zawarta w niej woda przenika z naczyń do tkanek miękkich, pojawiają się obrzęki zastoinowe, które owocują m.in. zwiększeniem obwodu nóg, szczególnie w kostkach.

4- Podczas ciąży siedzenie lub stanie w jednej pozycji mogą również przyczynić się do powstania opuchlizny pod koniec dnia.

5- Kolejna przyczyna to zbyt duże zwiększenie masy ciała w okresie ciąży (ponad 0,4 kg tygodniowo w drugim i ponad 0,5 kg na tydzień w trzecim trymestrze ciąży).

6- Nie sprzyjają nam również upały oraz te dni, gdy jest szczególnie duża wilgotność powietrza przy wysokiej temperaturze.

7- Ciąża mnoga to kolejna przyczyna.

W jaki więc sposób możemy walczyć z opuchlizną podczas ciąży?

1- Odpowiednia dieta – jedz dużo warzyw i owoców, w szczególności: jabłek, pietruszki, selera. One pomagają w regulowaniu gospodarki wodnej. Jedzenie pokarmów o wysokiej zawartości białka może również częściowo przeciwdziałać powstawaniu obrzęków.

2- Mało soli, mało słodyczy – zarówno sól jak i cukier powodują zatrzymywanie wody w organizmie. Ale nie przesadzamy, czyli nie eliminujemy soli całkowicie z jadłospisu, ponieważ również jej brak może wpływać na pojawienie się obrzęków. Najlepszy jest zawsze umiar.

3- Pij dużo wody. Woda najlepiej nisko zmineralizowanej.

4- Ćwiczenia – ruch i aktywność, wykonywanie drobnych ćwiczeń w ciągu dnia przyczyni się do zmniejszenia obrzęków. Proponowane ćwiczenia:
- rozciąganie – naprzemiennie przyciągaj palce stopy do nogi po czym je prostuj
- „drap” nogi, gdy siedzisz
- wykonuj okrężne ruchy stopami (kręć stopami w kostkach raz w jedną raz w drugą stronę)
- stojąc, stopniowo przenoś ciężar z palców na pięty i następnie z pięt na palce

5- Trzymaj nogi w górze zarówno gdy odpoczywasz, jak i wtedy gdy pracujesz. Ja ostatnio w pracy kładę nogi pod biurkiem na drugie krzesło i tak pracuję. Wyglądam zapewne dla innych trochę dziwnie, ale nie będę się przejmować ;-)

6- Nie siedź/ nie stój nieruchomo w jednej pozycji. Rób przerwy. Ja czasem wstaję podczas niektórych z moich telekonferencji i chodzę po pokoju.

7- Nie krzyżuj nóg podczas siedzenia.

8- Nie używaj skarpet i podkolanówek ze zbyt ciasnym ściągaczem.

9- Kiedy śpisz, to brzmi odrobinę śmiesznie, też staraj się zmieniać pozycję. Wątpię aby udało się to Wam zrobić przez sen, ale kiedy się już budzicie zawsze możecie obrócić się na drugi bok. Niestety również spanie cały czas w jednej pozycji sprzyja gromadzeniu się płynów w dolnych partiach ciała i rano wstaniecie znowu opuchnięte.

10- Noś wygodne buty, skarpety i rajstopy.

11- Moczenie nóg w wodzie ma również działanie zapobiegawcze. Dlatego tak bardzo zalecane jest w ciąży pływanie czy też aqua aerobic. Przebywanie w wodzie pozwala organizmowi na wydalanie płynów i dodatkowo wzmacnia macicę.

12- Odradzane są też buty na wysokim obcasie. Ale obcas ok. 5 cm jest o wiele lepszy od całkowicie płaskiego obuwia. Wybieraj buty z szerokimi noskami, z naturalnej skóry a nie sztucznego tworzywa, z szerokim, stabilnym obcasem. (Że ja to piszę? Moje ukochane to 13cm szpilki a nie gruby obcas, no ale ciąża zobowiązuje ;-),  więc pewnie w 8 miesiącu będę musiała się na takowe przerzucić).

13- Smaruj stopy maścią lub kremem z mentolem. Ma właściwości chłodzące.

14- Zrezygnuj z gorących kąpieli.

I to już chyba wszystko…

Pamiętajcie proszę jednak, że powyższe porady odnoszą się do sytuacji, gdy obrzęki pojawiają się w okolicy 36 tygodnia ciąży. Jeśli jednak wystąpią wcześniej, nie czekajcie i skonsultujcie to z lekarzem, ponieważ mogą być one objawem choroby. Inne złe sygnały to obecność obrzęków już z rana, ich rozległość, opuchlizna twarzy oraz całego ciała (nie tylko stóp i dłoni). Objawy tego typu mogą świadczyć o wystąpieniu tzw. stanu przedrzucawkowego. Typowe cechy tego zjawiska to: obrzęki, nadciśnienie i obecność białka w moczu. W takim przypadku może być konieczna hospitalizacja.

Bądź towarzyski, podziel się!