Jak w ciekawy sposób wykorzystać owoce w diecie 0

Jedną z największych zalet wiosny i lata jest bezsprzecznie to, że można cieszyć się świeżymi owocami i warzywami. Przede wszystkim tymi pierwszymi, za którymi wszyscy przepadają, a na pewno dzieci, które prędzej wybiorą słodkiego, soczystego arbuza niż równie przecież zdrowy, ale widocznie mniej pociągający szpinak. Zobaczmy więc co w jaki sposób można wykorzystać owoce, aby ciekawie urozmaicić dietę.

Wraz z rozpoczęciem sezonu możemy natknąć się w sklepach, na rynku czy nawet przy drodze na tęczę kolorowych owoców: zielonych jabłek, filetowych śliwek czy soczyście czerwonych truskawek. Niektórzy pewnie nie raz myśleli sobie, że w zasadzie mogliby wypełnić swój grafik żywieniowy wyłącznie zdrowymi, niskokalorycznymi owocami, co jednak byłoby tyle kuszące, co niebezpieczne. Nie wolno bowiem zapominać o tym, o czym mówił w jednym z numerów „National Geographic Polska” Paweł Paśko: „Dobra dieta redukcyjna to dieta zbilansowana. Oparta wyłącznie na owocach będzie skutkowała niedożywieniem białkowym, niedoborem wielu składników odżywczych, takich jak witaminy A, D czy B12. W efekcie osłabi m.in. nasz układ odpornościowy”.

Dobra dieta potrzebuje owoców

Każda dobra dieta opiera się na właściwym rozłożeniu przyjmowanych białek, węglowodanów i cukrów. Słowem należy zadbać o przyjmowanie podstawowych składników żywnościowych w odpowiednich dla danej diety porcjach. Dla ich określenia najlepiej udać się do dietetyka, który precyzyjnie odpowie nam na pytanie co, kiedy, jak często i w jakich ilościach jeść. Niezależnie od tego można stwierdzić, że owoce i warzywa powinny być składnikami każdej zdrowej diety, ponieważ są bogate w witaminy. Jak zwiększyć ich ilość w codziennym żywieniu? Wszystko oczywiście wymaga przyzwyczajenia, ale dobrze zacząć od kilku ciekawych sposobów wykorzystania owoców w naszym menu. Jednym z nich jest dodawanie suszonych owoców do porannego musli czy płatków kukurydzianych (czy owsianych). Suszone owoce są tym zdrowsze, ponieważ zawierają dużo wspomagającego metabolizm błonnika, który likwiduje zaparcia. Mają one jednak więcej cukru i kalorii, więc nie można z nimi przesadzać. Można też na przykład kroić świeże owoce i jeść je podczas pracy czy odpoczynku, na przykład oglądania filmu, zamiast chipsów. Albo przyrządzić kilka dań, o których niżej.

Intensywnie kolorowe owoce bogate w witaminy

Jak powiedziała dla portalu naukawpolsce.pap.pl dietetyk i technolog żywienia Urszula Bulanda: „Istnieje jedna ważna zasada, którą powinniśmy się kierować podczas zakupu sezonowych warzyw i owoców. Im intensywniejszy kolor owocu, im bardziej fioletowy, czerwony czy zielony, tym więcej wartości odżywczych w sobie zawiera i jeszcze korzystniej wpłynie na nasze samopoczucie i wygląd”. Co więcej, dietetyk zauważa ponadto, że najlepiej spożywać owoce sezonowe, ponieważ proces magazynowania negatywnie wpływa na zawartość w nich wartości odżywczych. Można to oczywiście robić w różnych postaciach, przygotowując najróżniejsze dania, desery, wypieki czy napoje. Przytoczmy jeszcze raz słowa specjalisty: „Najprostszym wariantem jest wrzucanie owoców i warzyw do wody mineralnej. Dzięki temu woda smakuje lepiej, a my zapewniamy sobie jeszcze więcej witamin dostarczonych przez owocowo-warzywne bomby”. Przyjrzyjmy się jednak wrzucaniu owoców do wody, ale w innej nieco postaci.

Zupa i koktajl – czyli co można zrobić z owoców

Odpowiadając na pytanie zadane powyżej: co można ciekawego przygotować na bazie owoców, odpowiedzi jest wiele. Bardzo ciekawym i smacznym rozwiązaniem jest na przykład zupa owocowa, którą uwielbiają dzieci. Przygotować ją jest bardzo łatwo, wystarczy zagotować owoce, dodać do nich słodką śmietanę i podać z makaronem. Równie interesującym pomysłem mogą być owocowe koktajle, które bez problemu można przygotować z pomocą najprostszego miksera. Świetnie nadają się na śniadanie czy w ciągu dnia – zwłaszcza mrożone, jeśli dni są upalne. Ich smak może być różny, zależy na jakiej bazie będziemy je przygotowywać (wody mineralnej, wody kokosowej, jogurtu, maślanki czy mleka), no i oczywiście z jakimi owocami.

Sałatka z arbuzem

Jeszcze innych, a równie ciekawym pod względem smaku rozwiązaniem może być sałatka z arbuzem i fetą, bardzo polecana przez wiele osób na różnych żywieniowych forach internetowych. Przede wszystkim potrzebujemy świeżego arbuza (który można kupić choćby w Marko https://www.makro.pl/swiat-produktow/owoce-w-makro/owoce-egzotyczne/arbuz) oraz fety. Do przygotowania porcji dla dwóch osób będziemy potrzebować ćwiartkę chłodnego arbuza i kostkę sera, a także nieco oliwek (czarnych czy zielonych, do wyboru), listy świeżej bazylii oraz oliwę. Samo przygotowanie to nic innego, jak pokrojenie tych składników, wymieszanie ich i pokropienie oliwą. Bardzo prosta w przygotowaniu i niezwykle zdrowa sałatka to na przykład idealne drugie śniadanie. Jedna z blogerek w takich słowach podsumowała jej smak: „Ten mix to powiew świeżości, całe lato na jednym talerzu. Doprawiony świeżą, aromatyczną bazylią i oliwkami z każdym kęsem obfituje w nowe smaki”. Czy ma rację? Najlepiej przekonać się samemu.

Bądź towarzyski, podziel się!