Jak schudnąć karmiąc piersią? 2

Wiele z matek zadaje sobie pytanie jak schudnąć karmiąc piersią?  Wiele z Was wysyła do mnie pytania dotyczące zrzucania wagi, w okresie karmienia piersią. Niektóre z nas niecierpliwią się odrobinkę – „bo jak to? Minęły 3-4 tygodnie od porodu i rezultatów brak!

Wszyscy przecież mówią, że od karmienia kobieta może pozbyć się nadmiaru tłuszczyku! A tu nic!”. Oczywiście, że może i tak będzie, ale naprawdę lepiej, aby nie nastąpiło to gwałtownie, zaraz po porodzie. Najlepszy czas na „chudnięcie” przychodzi dopiero po upływie pierwszych 3 miesięcy. Nie wcześniej!

Ja sama nie jestem najlepszym wzorem do naśladowania w tym temacie. Wprawdzie w 4 tygodnie po porodzie nie było już śladu kilogramów, jakie nabyłam w okresie ciąży, ale martwiłam się, że przez to zabraknie mi pokarmu. Może niepotrzebnie, bo przecież nie byłam na żadnej diecie i utrata wagi przyszła naturalnie, a z karmieniem nigdy nie miałam problemu. Adaś w końcu w 3 miesiące po porodzie podwoił swoją wagę urodzeniową i urósł jakieś 14 cm (matko jak na drożdżach i prawie jak półroczne dziecko ;-)). Niemniej to nie ma być wzór, do jakiego macie dążyć. Najlepszy i najbardziej naturalny czas na gubienie kilogramów, przychodzi po kwartale, ale może się też zdarzyć, że schudniemy dopiero, po zakończeniu karmienia.

Podczas, gdy nie możemy się już doczekać momentu, aż będziemy znowu szczupłe, powinnyśmy zrozumieć, że 9 miesięcy zajęło nam przybranie na wadze. Jeśli będziemy się spieszyć, aby błyskawicznie schudnąć, to możemy zaszkodzić nie tylko sobie, ale i dziecku, które karmimy. Żadna drastyczna, głodowa dieta nie wchodzi więc w grę.

Przecież Francuzki wracają do wagi sprzed ciąży w 3 miesiące…
O Francuzkach pisałam niedawno w artykule dla portalu dziecisawazne.pl. One jednak nie są najlepszym przykładem (no może poza dobrymi nawykami żywieniowymi), bo A- głodzą się całą ciążę w myśl zasady, że mogą przybrać na wadze tylko 1kg miesięcznie i tylko 10 przez całe 9 miesięcy, a należy pamiętać, że nie w każdym przypadku będzie to wystarczające i zdrowe… i B- rzadko kiedy karmią piersią, najczęściej tylko kilka dni, maksymalnie (w sporadycznych przypadkach) 3 miesiące.

Minęły 3 miesiące od porodu i chciałabym już wrócić do mojej wagi sprzed ciąży

Kiedy miną już 3 miesiące od porodu, to faktycznie nadchodzi pora, kiedy powoli możemy zacząć gubić, nabyte w okresie ciąży kilogramy. Ale spokojnie nie wszystko od razu, nie wszystko na hurra ;-)
Jeśli przerwiemy karmienie piersią, to możemy robić co tylko chcemy i chudnąć jak chcemy. Ale oczywiście dobrze jest nadal karmić, bo A- po 3 miesiącach, waga powinna sama już bez problemu spadać, a im więcej karmimy, tym więcej chudniemy i B – to oczywiście jest dobre dla naszych maluszków, a także dla nas samych, bo nie ma nic wspanialszego niż napawanie się tym przecudnym widokiem wtulonego w nas dzieciątka, które je całym sobą ;-)

Co naukowcy mówią o utracie wagi podczas karmienia?

1. Prolaktyna, hormon uwalniany podczas karmiania, stymuluje produkcję mleka, ale odpowiada również za uczucie głodu. Z tego powodu wzmożony apetyt podczas karmienia piersią jest jak najbardziej naturalnym zjawiskiem. Ale kiedy jesteśmy głodne, możemy niestety wybierać niewłaściwe pokarmy, które zaowocują dodatkowymi kilogramami, zamiast spadkiem wagi.

2. Im dłużej karmimy piersią, tym więcej stracimy na wadze. W praktyce oznacza to minimum 3, najlepiej 6 miesięcy i więcej. Może się zdarzyć, że z powodu wzmożonego apetytu nasza waga wzrośnie w pierwszych tygodniach karmienia piersią, ale im dłużej będziemy karmić, tym więcej schudniemy.

No dobrze, po upływie 3 miesięcy karmimy nadal, jak możemy schudnąć?

Powtórzę jeszcze raz, to co pojawiło się już w tekście powyżej. Jeśli karmimy piersią, to po upływie 3 miesięcy powinny się pojawić pierwsze rezultaty, a im dłużej będziemy karmić tym więcej stracimy na wadze.

Kilka Faktów:
1. Karmiąc piersią spalamy do 700kcal dziennie
2. Tłuszcz, jaki odkłada się w naszych biodrach i udach podczas ciąży, po porodzie jest zużywany do produkcji mleka
3. Mleko matki jest najlepszym pokarmem dla dziecka
4. Karmienie piersią pozwala macicy na powrót do jej pierwotnego stanu, w wyniku działania hormonów, uwalnianych podczas tego procesu. Na początku karmienia możemy poczuć specyficzne „zasysanie” w brzuchu.

Poniżej zamieszczam zdrowe zasady, jakimi powinnyśmy się kierować. Pamiętajmy jednak o tym, że każda z nas jest inna i nie możemy oczekiwać takich samych rezultatów, w tym samym czasie. Wszelkie rozważania dotyczące odchudzania i diety powinnyśmy zawsze konsultować z lekarzem. Nie możemy przyjmować żadnych tabletek odchudzających w okresie karmienia piersią, ani stosować diet eliminacyjnych, typu dieta bez węglowodanów (ta np. może skutkować groźnym w skutkach zakwaszeniem organizmu).

1. Jemy zdrowe, mało przetworzone rzeczy, eliminujemy z diety niepotrzebny cukier i nadmiar soli.

2. Wprowadzamy regularne godziny posiłków. Po 3 miesiącach znamy już doskonale rytm naszego dziecka, wiemy kiedy najczęściej je i kiedy śpi. Już nie powinnyśmy mieć takich problemów jak na początku, gdy prawdopodobnie nie miałyśmy wcale czasu na jedzenie. Nie ma nic lepszego niż regularne godziny posiłków i teraz właśnie jest najlepszy czas, żeby wcielić to w życie. Same wiemy najlepiej, jakie godziny będą dla nas najlepsze. Warto zachować 3-4-godzinne odstępy pomiędzy posiłkami i jeść ok. 5-6 razy dziennie. I nie wolno podjadać!

3. Ale jeśli poczujemy głód – jemy. To może oznaczać, że nasz organizm potrzebuje więcej energii. Tylko nie pochłaniajmy byle czego! Niewłaściwe odżywianie może sprawić, że jeszcze bardziej przytyjemy. Dlatego w pierwszej kolejności eliminujemy słodycze i wszelkie niezdrowe przekąski, jak chipsy, hamburgery itp. itd..

4. Jeśli tylko się da – karmimy wyłącznie piersią (minimum 6 miesięcy). To pozwoli nam na utratę wagi. Badania dowodzą, że kobiety karmiące swoje dzieci dłużej niż 6 miesięcy, statystycznie więcej chudną.

5. Nasze mleko składa się w 50% z wody, która dodatkowo przyspiesza metabolizm, dlatego pijemy minimum 8 szklanek dziennie.

6. Możemy trochę ograniczyć ilość spożywanych węglowodanów, a głównie pszenicy. Najlepiej jeść jak najmniej produktów zawierających gluten. Z mąk wybieramy żytnią lub żytnią razową (TYP200), jaglaną, ryżową, kukurydzianą. Ale nie wolno całkowicie zrezygnować z węglowodanów, bo to może prowadzić do niebezpiecznej w skutkach ketozy.

7. Minimalna ilość kalorii, jaką możemy spożywać dziennie (ale dopiero po upływie pierwszych 3 miesięcy!) to 1500-1800 kcal. Nie wolno jeść mniej, bo to może drastycznie zmniejszyć ilość produkowanego mleka.

8. Nie powinnyśmy tracić zbyt szybko na wadze. Szybka utrata wagi może również zahamować laktację.

9. Jemy dużo warzyw i owoców, z naciskiem na te pierwsze oczywiście.

10. Wybieramy pokarmy, które pozwolą nam spalić więcej tłuszczu i jednocześnie sprawią, że nasze ciało będzie zdrowe. Zwiększamy ilość spożywanego błonnika (pieczywo gruboziarniste, razowe, warzywa), białka i kwasów tłuszczowych omega-3 (są m.in. w tłustych rybach morskich). Zapominamy o tym co jest nadmiernie przetworzone i sztuczne.

11. Nie jemy słodyczy, nie tylko dlatego że to puste kalorie, ale też ze względu na zawarte w nich konserwanty. Pamiętajmy, że podczas karmienia piersią nasze dziecko jest tym, co jemy.

12. Jeśli tylko jest to możliwe uprawiamy sport. Na karmienie zużywamy dziennie 500-700 kcal. Ruszając się spalimy ich jeszcze więcej.

13. Kiedy w końcu zmniejszy się nam apatyt (po ok. 3 miesiącach) – najwyższy czas aby przystopować z ilością spożywanych posiłków.

14. Ostatnią, ale też bardzo istotną radą będzie: w ciąży przybrać na wadze w granicach normy. Niestety to, ile kilogramów nam przybędzie, ma kolosalne znaczenie, podczas odchudzania po ciąży. O wiele łatwiej jest zrzucić zbędne kilogramy, jeśli przybrałyśmy w normie, niż wtedy gdy przekroczymy limit. Ale nawet jeśli tak się stało, musimy podejść do odchudzania bardzo spokojnie i nie wymagać od siebie błyskawicznego powrotu do figury sprzed ciąży. Pamiętajmy, nasz organizm przybierał na wadze powoli przez 9 miesięcy, dlatego równie stopniowo powinnyśmy tracić na wadze.

Na zakończenie chciałabym dodać, że badania naukowe potwierdza związek długiego karmienia piersią z utratą wagi. Wiele z nich wykazało, że okres 6 miesięcy był wystarczający aby powrócić do wagi sprzed ciąży. Podsumowując, jeśli tylko możemy karmić piersią to róbmy to i nie rezygnujmy z tego zbyt szybko:-)!!!

***Artykuł był publikowany w odrobinę mniej blogowej formie ;-) na portalu dziecisawazne.pl , pod tytułem Jak schudnąć podczas karmienia piersią?

Bibliografia

  1. J.L. Baker, M. Gamborg, B.L. Heitmann, L. Lissner, T. IA Sørensen, K.M. Rasmussen, Breastfeeding reduces postpartum weight retention, 2008, American Society for Clinical Nutrition, http://ajcn.nutrition.org/content/88/6/1543.long
  2. K.G. Dewey, M.J. Heinig, L.A. Nommsen, Maternal weight-loss patterns during prolonged lactation, 1993, The American Society for Clinical Nutrition, Inc http://ajcn.nutrition.org/content/58/2/162.short
  3. http://www.wikihow.com/Lose-Weight-While-Breastfeeding
  4. The breastfeeding answer book, 2012, La Leche League International http://www.llli.org/docs/0_babupdate/01babupdatefull.pdf,
  5. Mel Wolk, Weight Loss while Breastfeeding, 1997, p.115, St. Peters, Missouri, USA, La Leche League International, http://www.llli.org/llleaderweb/lv/lvoctnov97p115.html
  6. How to loose weight while breastfeeding, http://elosingweightwhilebreastfeeding.com/

 

Bądź towarzyski, podziel się!