Foteliki samochodowe. 12 rzeczy, które warto wiedzieć, decydując się na zakup 0

Kiedyś o fotelikach samochodowych nie wiedziałam zupełnie nic. Możecie mnie wyśmiać, ale generalnie patrzyłam na nie okiem czysto kobiecym, a więc jaki mają design, kolor, etc. To było zanim urodził się Adaś. Bo następnie na czołówkę wysunęło się bezpieczeństwo i reszta nie miała już znaczenia. Niestety nadal podchodziłam do tego tematu źle, bo dalej nie wiedziałam co powinno charakteryzować bezpieczny fotelik. O testach bezpieczeństwa nie miałam zielonego pojęcia. Tyle tego było, po głowie kolebał mi się ADAC, ale co to jest, po co, na co i dlaczego, to już kompletnie nie wiedziałam.

Szkołę przeszłam dopiero ostatnio (Recenzja fotelika Cybex Pallas M-Fix). I dzisiaj chciałabym się trochę z Wami podzielić wiedzą tajemną o fotelikach samochodowych.

Uwaga! Jeśli coś pominę w dzisiejszym tekście – dajcie mi koniecznie znać! Poniższe zestawienie ma być pełne, zawierać wszystkie informacje, jakie powinien mieć poszukujący fotelika rodzic.

Testy fotelików – Homologacja ECR i ADAC

ADAC

Praktycznie wszystkie foteliki na rynku poddawane są tzw. testom homologacyjnym, które pełniąc rolę atestu, mają zapewnić zgodność z normą ECE R44-04. Problem polega na tym, ze niemal wszystkie przechodzą te testy, ponieważ wymagania homologacyjne są stosunkowo niskie. Dlatego bardzo ważnym jest, aby foteliki przeszły również niezależne testy, takie jak ADAC. Kryteria tych testów są o wiele bardziej rygorystyczne i co ważne – są stale zaostrzane. Dzięki temu dopuszczalne krytyczne wartości i kategorie są stale przeglądane i analizowane. Dopiero zrobienie testów ADAC pokazuje, że niestety użycie bardzo wielu fotelików dostępnych na rynku jest po prostu niebezpieczne.

pallas m-fix

Czym jest ocena fotelika? -To średnia ważona z:

  • oceny bezpieczeństwa (wynik Cash testu)
  • prawdopodobnego negatywnego wpływu złego montażu fotelika w samochodzie
  • oraz niedostatecznego oznakowania lub/i niezbyt czytelnej instrukcji obsługi.
  • Uwzględnia również aktualną wiedzę z dziedziny biomechaniki zderzeń i analiz wypadków samochodowych.

Ostatnio pisałam o foteliku Pallas M-Fix: Niemiecka firma Cybex bardzo poważnie podeszła do tego tematu, zrobiła testy ADAC, jak również dostosowała swoje produkty do wymagań stawianych przez normę ECE R44/04. Cybex PALLAS M i M-fix to pierwsze foteliki z osłoną tułowia, które są kompatybilne z najnowszym suplementem 7 do normy ECE R44/04. Suplement ten uzupełnia normę o test polegający na dachowaniu z obrotem o 540 stopni (test dynamiczny z 2,5 krotnym dachowaniem samochodu). To bardzo istotna informacja, ponieważ wcześniejsze foteliki z osłoną tułowia przechodziły ten rodzaj testów słabo. Cybex PALLAS M i M-fix jako pierwsze przeszły ten test pomyślnie. Ocena fotelika Pallas M-Fix w testach ADAC to 2,1 w teście z czerwca 2015. Jest to ocena dobra.

Fotelik miał świetne wyniki testów w 2005 to oznacza, że jest nadal bardzo dobry (?)

Niestety nie! Zasada jest prosta – im nowszy fotelik tym zastosowane w nim standardy bezpieczeństwa będą wyższe. Z roku na rok następuje ogromny postęp w produkcji, dlatego nie możemy ulegać błędnemu myśleniu, że wydana kiedyś ocena – nadal jest aktualna. Poza tym w 2007 roku zmieniły się w sposób istotny standardy testów fotelików samochodowych.

Wygląd ma znaczenie

Nie, wygląd fotelika nie ma znaczenia. Żaden kolor czy fason, czy dopasowanie do tapicerki samochodu nie są tak ważne, jak bezpieczeństwo. Dlatego w pierwszej kolejności wybierz dobry fotelik, a dopiero potem zastanów się, który z kolorów tego fotelika najbardziej Ci pasuje.

Jeśli fotelik jest dobry i rekomendowany to można go odkupić z drugiej ręki

Po raz kolejny – NIE! No chyba że od znajomych, których dobrze znamy i którzy potwierdzą, że fotelik nie był uszkodzony. Nie kupujemy więc na aukcjach czy od nieznanych nam osób. Dlaczego? Bo fotelik może być powypadkowy, a co za tym idzie – mógł utracić właściwości, które decydują o jego bezpieczeństwie. Może wyglądać idealnie a np. w środku być połamany i w przypadku kolejnego zderzenia nie ochroni naszego dziecka.

Fotelik przodem czy tyłem do kierunku jazdy?

Wszędzie na świecie zaleca się używanie fotelika tyłem do kierunku jazdy przynajmniej do 2 roku życia. Może wydawać się nam, że maluch pewnie trzyma głowę. Jest ona jednak stosunkowa duża w stosunku do reszty jego ciała i ciężka. Mięśnie szyi są bardzo słabe i nie stanowią dobrego oparcia dla głowy, w przypadku hamowania lub przyspieszenia. Podczas zderzenia dziecko nie jest w stanie utrzymać ciężaru głowy, co może skutkować urazem lub złamaniem kręgu szyjnego.
Fotelikiem, jaki marzy mi się dla Leo za kilka miesięcy jest Siriona od Cybex.

Po co ten cały IsoFix?

Najprościej rzecz ujmując – jest to mocowanie fotelika. Dzięki czemu szybciej się go zakłada. Niektóre wyniki Cash testów sugerują, że Dzięgi bazie jazda w foteliku jest o wiele bardziej bezpieczna. Są tez oczywiście i foteliki, które lepiej sprawdzają się bez bazy. Nie ma jakiejś specjalnej reguły. Trzeba zawsze sprawdzać wyniki w niezależnych testach dla konkretnego modelu z baza i bez bazy.
Przykładowo Fotelik Pallas M-Fix montujemy za pomocą pasów oraz Isofix, który jest w tym przypadku jego atutem. Przede wszystkim eliminuje ryzyko kiwania lub i przesuwania się fotelika na boki, dzięki czemu zmniejsza obciążenia, które mogą działać na głowę i ramiona dziecka, podczas zderzenia bocznego. Zmniejsza również oddziaływanie masy fotelika na biodra i brzuch dziecka, w przypadku gdyby doszło do zderzenia czołowego. Dzięki Isofix możemy łatwiej regulować kąt nachylenia oparcia fotelika, co z kolei przeciwdziała opadaniu głowy dziecka do przody, w czasie, kiedy śpi.

Kiedy przesadzić niemowlę/dziecko do większego fotelika?

Pierwsze foteliki to te z grupy 0 -13 kg. Jakby nie było śmieszna grupa, bo żadne dziecko z wagą 0 kg się nie rodzi ;-), ale dam temu chwilowo spokój ;-).
Jest kilka czynników, które wpływają na tą decyzję:
(1) Kiedy waga dziecka przekroczy 13 kg
(2) Bardzo istotne – kiedy głowa dziecka zaczyna wystawać ponad górną jego krawędź.
(3) Pasy uprzęży fotelika nie dają się poprawnie zapiąć. Jeśli problem mamy zimą, a dziecko jest jeszcze bardzo malutkie – można pomyśleć o śpiworku zamiast kurtki – może problem się rozwiąże.
Ja chciałam zmieniać Adasiowi pierwszy fotelik, jak zaczęły mu z niego wystawać nóżki. Co się później okazało – to nie był raczej problem i na tej podstawie nie trzeba wcale zmieniać jeszcze fotelika.

Jeden fotelik na dłużej czy kilka w zależności od wieku i wagi dziecka?

Fotelik rośnie wraz dzieckiem. Dla gr. I - fotelik z osłoną tułowia. Po jej wyjęciu - fotelik z gr. II III

Wszystko zależy od fotelika z jakim mammy do czynienia. Na rynku jest wiele produktów, które są przygotowane na wiele lat życia dziecka, ale niestety nie odpowiadają wyśrubowanym standardom bezpieczeństwa. Dlatego zazwyczaj zaleca się zmianę fotelika co kilka lat.
Tym razem wybraliśmy fotelik Pallas M-Fix, który wystarczy naprawdę na długo, nawet do 12 roku życia i nie traci przy tym na swoim bezpieczeństwie.
Fotelik może być używany jako fotelik I, II i II grupy, w granicach wagowych od 9 do 36kg. Obejmuje wiek od 9 miesięcy do ok. 12 lat.
Fotelik w grupie 1 wyposażony jest osłonkę, pełniącą rolę poduszki bezpieczeństwa. W bardzo prosty sposób można go przekształcić następnie w fotelik z grupy 2/3 serii Solution.
Czego można się w pierwszej chwili obawiać? Że dziecko o przykładowej wadze 9kg utopi się w foteliku z takim dużym przedziałem wagowym. Jak się jednak okazuje fotelik jest doskonale dopasowany nawet dla takich maluchów.

ECE R44-04

Nigdy nie kupuj fotelika bez wcześniejszej przymiarki w samochodzie

To może wydawać się dodatkowym, niepotrzebnym zachodem, ale mimo wszystko warto. Odpowiednie dopasowanie jest jednym z gwarantów bezpieczeństwa naszego dziecka, dlatego lepiej pojechać do sklepu stacjonarnego i wszystko sprawdzić na miejscu. Jeśli cena przez Internet jest niższa, to przecież nic nie stoi na przeszkodzie, aby potem ten fotelik zamówić :)

Czy niemowlaka lepiej przewozić w gondoli czy w foteliku?

Najbardziej bezpiecznym ułożeniem dziecka jest ułożenie tyłem do kierunku jazdy. Ostatnio coraz częściej na rynku pojawiają się foteliki typu gondola, które niestety nie są w cale bardziej bezpieczne. Zostały wprowadzone głównie ze względu na konieczność zapewnienia jakiegokolwiek zabezpieczenia dzieciom, które nie mogą jeździć w pozycji półleżącej. A więc jeszcze raz – w przypadku niemowlaków – to musi być bezwzględnie fotelik tyłem do kierunku jazdy.

cybex

Nieoryginalna tapicerka fotelika lub jej brak

Tapicerka stanowi integralną cześć fotelika i jest niezwykle istotna dla bezpieczeństwa twojego dziecka, dlatego jej nie zdejmujemy i jeśli już musimy to wymieniamy na oryginalną (dla tego modelu). Używamy zawsze oryginalnych lub/ i rekomendowanych przez producenta fotelika akcesoriów. Korzystanie z innych może być niebezpieczne.

Masz do wyboru 2 foteliki z identyczną oceną – który wybierzesz?

Jak już wspomniałam powyżej – zawsze sprawdź dopasowanie fotelika do samochodu. A więc sprawdzasz, porównujesz i ostatecznie wybierasz ten, który da się najbardziej stabilnie zamocować w samochodzie.

Ps. To z mojej strony już wszystko. Co byście jeszcze dodały do tej listy :-)?
Czekam na Wasze opinie Dziewczyny :)!

cybex 2

Bądź towarzyski, podziel się!