Dolegliwości w trymestrze III a dieta 0

Pod koniec ciąży mogą się szczególnie nasilić niektóre nieprzyjemne objawy, do których należą: obrzęki, skurcze łydek, anemia, próchnica i zgaga. One wszystkie dość mocno wiążą się z naszą dietą.

Zgaga
Za to koszmarne uczucie palenia okolicy żołądka, które sprawia, że już
całkowicie nic się nie chce jeść, odpowiada progesteron. Od drugiej połowy ciąży jego zwiększone wydzielanie powoduje zwiotczenie mięśnia okrężnicy (zwieracza przełyku), w wyniku czego kwaśna treść żołądka cofa się z powrotem do przełyku.
Już na samym początku mojego bloga rozpisałam się dość treściwie o zaletach siemienia lnianego (Dobroczynne działanie sieienia linianego). Nadkwaśność to niestety nie nowość dla mnie, ale muszę powiedzieć, że spożywanie ziarenek lnu zalanych gorącą wodą, mimo, że okropne w smaku, nawet całkiem nieźle pomaga.
Zgaga ma też swoje plusy. U mnie powoduje dosłownie odrzucenie od słodyczy i smażonych potraw, a tego w szczególności teraz nie wolno nam jeść. Dodatkowo powinnyśmy ograniczyć ostre pokarmy. Jednym słowem niestety wszystko to, co tłuste, ostre i słodkie powinno odejść w odstawkę. Nie wskazane jest również picie kawy na czczo. Jeśli objawy są zbyt silne trzeba się również pożegnać, ze spożywaniem mleka z samego rana.

Obrzęki
O nieszczęsnej opuchliźnie w ostatnich tygodniach ciąży pisałam ostatnio. Teraz tylko przypomnę, że musimy pamiętać o kontroli ilości spożywanej przez nas soli, która może zatrzymywać nadmierną ilość wody w naszym organizmie, a ta z kolei wywołuje powstawianie obrzęków i żylaków. Warto pamiętać również o witaminie C, wspomagającej produkowanie kolagenu, który wpływa na sprawne działanie naczyń krwionośnych.

Anemia
Jedną z dolegliwości, szczególnie zaawansowanej ciąży, może być anemia, dlatego powinnyśmy dbać o odpowiednią zawartość żelaza w naszym jedzeniu. W naszej diecie nie może zabraknąć: zielonych warzyw (brokuły – szczególnie polecam te surowe, a baby szpinak w liściach jest świetny jako składnik sałatek), czerwonego mięsa, ziemniaków. Przy tych produktach nie zapominajmy o witaminie C, wspomagającej przyswajanie żelaza. Możemy ją znaleźć w: natce pietruszki, cytrusach, malinach, truskawkach, czarnej porzeczce.

Próchnica
Próchnica niestety nas bardzo kocha….. Oprócz intensywnego i częstego mycia zębów, powinnyśmy zadbać o odpowiednią zawartość wapnia w jadłospisie. Możemy go znaleźć w nabiale, mleku, kefirach, maślankach, a także w żółtym serze.

Skurcze łydek
Ciąża to okres, gdy również mogą nas dopaść skurcze łydek. Dlatego tak ważnym jest aby nasza dieta zawierała również magnez, potas, witaminę B6 i wapń.

Bądź towarzyski, podziel się!