Dlaczego puzzle i układanki są takie ważne w rozwoju dziecka? 3

Adaś ponoć nie lubi układanek. „Ponoć”, bo w żłobku zamiast siedzieć i układać, roznosi je po pokoju i chowa po półkach. Faktycznie, w domu też fascynowały go na krótką metę. Dostał kilka pudełek Czu-czu, chwilę się nimi bawił, ale najchętniej rozrzucał po kątach.

Puzzle do układania

Puzzle do układania 2

Jakiś czas temu dostaliśmy do przetestowania układankę drewnianą Poznaję Kształty od firmy Janod. Schowałam pudełko na półkę, mając nadzieję, że otworzymy je w odpowiednim momencie … i Adaś je oczywiście od razu wypatrzył i mówi „Chcem mój prezent!!!”. Dałam. Nie byłam pewna czy to dobry moment, bo był wieczór i miał właśnie iść spać. Myślę sobie, znowu porozrzuca i tyle zabawy. No ale ok., zobaczymy…

Układanki dla dzieci 6

Puzzle do układania

Adaś z wielką pieczołowitością zajrzał do pudełka, porozkładał znajdujące się w nim kolorowe plansze, po czym zabrał się za rozpakowywanie z papierków drewnianych kółek, trójkątów, prostokątów i kwadratów. Autentycznie zafascynowany oglądał wszystko po kilka razy, po czym zabrał się za dopasowywanie figur do wycięć na drewnianych planszach. Sprawiało mu to niemałą przyjemność. Nazywał kształty i układał je w odpowiednich otworach. Pokazywał palcem puste miejsca, mówił „To jest trójkąt. Chcem taki trójkąt” i szukał, dopasowywał, zmieniał kolory i plansze. Zabawa wciągnęła go na dobre, spędził na niej ponad pół godziny, po czym położyliśmy go spać. Na następny dzień rano znowu szukał swojego „prezentu” i jeszcze przed śniadaniem zaczął układać. Nie wierzyłam, że go to może aż tak fascynować…

Układanki dla dzieci 2

Od tamtej pory minęło kilka tygodni, a on ciągle, chętnie układa swoje ukochane puzzle. Szczerze mówiąc zastanawiałam się o co chodzi. Mi osobiście bardzo podobały się 2- czy 3-elementowe puzzle ze zwierzątkami, których mamy sporo w domu, ale one angażowały Adasia tylko na krótki moment. Nie wiem, może po prostu mu się nudziły. Układanka Janod zawiera: 6 2-stronnych planszy, a więc oferuje 12 obrazków z otworami do wypełnienia i do tego 29 elementów o prostych geometrycznych formach (koła, trójkąty, półokręgi, prostokąty i kwadraty). Dzieje się tutaj sporo, mamy dowolność stosowania kolorów, maluch może użyć swojej wyobraźni. Bardzo mi się to podoba. A jeszcze bardziej cieszę się widząc Adasia, który dumny z siebie pokazuje mi uzupełniony obrazek i mówi: „skończyłem!”.

Koordynacja wzrokowo ruchowa 2

Układanki dla dzieci

Układanki tego typu nadają się idealnie do rozpoczęcia nauki układania puzzli. Specjalnie sprawdzałam, co jest rekomendowane na świecie. W pierwszej kategorii pojawiają się właśnie tzw. „insert peg puzzles”, czyli coś co można nazwać: „puzzle wkładane”. Na kolejnym etapie zalecane są mozaikowe puzzle wkładane, czyli również dopasowywane w wycięcia, ale o bardziej skomplikowanym kształcie. Kolejne to standardowe puzzle (tzw. Splatające się, czyli o pociętym charakterystycznie brzegu), składające się z 2 do 4 kawałków, a następne to bardziej skomplikowane puzzle, z większą ilością części.

Opisywana układanka jest idealna dla dzieci w wieku 2-3 lat, może być również doskonałym sposobem nauki podstaw geometrii. Zaprojektowana we Francji, opakowana w pudełko z przegródkami (w którym Adaś próbował się też zmieścić i usiąść, ale się na szczęście nie rozpadło), idealnie nadaje się na prezent. Jest jednak przede wszystkim idealna do rozpoczęcia przygody z puzzlami.

A po co dzieciom układanie puzzli? – O tym, piszę poniżej :-)

Puzzle a stymulowanie rozwoju dziecka

Przede wszystkim puzzle to doskonałe ćwiczenie dla mózgu, jest wyzwaniem dla naszego myślenia i bardzo ważnym narzędziem edukacyjnym dla niemowląt i młodszych dzieci. Dzięki nim maluchy nabywają wielu umiejętności, w tym w szczególności dotyczących ćwiczenia umysłu.

Psychologowie stwierdzili, że rozwój mózgu dziecka następuje znacząco, gdy dziecko manipuluje światem wokół siebie. Puzzle dostarczają tej kluczowej możliwości. Układając je dzieci uczą się pracować bezpośrednio ze swoim środowiskiem, zmieniać jego kształt i wygląd.

Benefitów zabawy z puzzlami jest wiele, wśród nich możemy wyróżnić następujące:

Procesy poznawcze
Puzzle mogą mieć różne kształty – litery alfabetu, figury czy warzywa, zwierzęta, środki transportu czy kolory. Dzięki temu zwiększają wizualną świadomość dziecka, pozwalają mu dogłębniej zrozumieć nowe tematy, w tym nauczyć się nowych rzeczy. Jednym słowem wpływają na rozwój poznawczy.

Rozwiązywanie problemów
Ukończenie układanki, nawet tej najprostszej, wyznacza dziecku określony cel. Maluch musi analizować i wypracowywać strategie, dzięki którym będzie w stanie ten cel osiągnąć. Ten proces zawiera w sobie właśnie rozwiązywanie problemów, rozumienie i rozwój rozwiązań, które później mogą być użyte w życiu.

Koordynacja wzrokowo-ruchowa (ręka-oko)
Zabawa puzzlami wymaga podejmowania wielu prób i błędów, do czego z kolei niezbędna jest koordynacja wzrokowo-ruchowa. Kiedy dzieci odwracają, skręcają, usuwają itp. kawałki układanki, uczą się połączenia między rękami i oczami. Oczy widzą układankę, a mózg następnie przewiduje, jak ona ma wyglądać i jaki kawałek trzeba znaleźć i umieścić w odpowiednim miejscu. W takim momencie mózg , oczy i ręce pracują razem, aby znaleźć kawałek, odpowiednio nim manipulować, aby w końcu dopasować go do układanki

Rozwój małej motoryki
Puzzle to świetny sposób na rozwój tzw. małej motoryki. Bawiąc się nimi dziecko jest zmuszone do chwytania i podnoszenia często bardzo małych elementów, przenoszenia ich, manipulowania nimi, sortowania, dopasowywania do odpowiednich otworów. Małe umiejętności motoryczne są niezbędne do nauki pisma i innych ważnych osiągnięć.

Rozwój dużej motoryki
Duża motoryka to np. chodzenie. W przypadku niemowląt i małych dzieci, umiejętności motoryczne mogą zostać zwiększone poprzez układanie bloków i innych dużych, łatwych do manipulowania puzzli.

Umiejętności społeczne
Puzzle to doskonała edukacyjna zabawka, wzmacniająca i promująca zabawę w grupie. Podczas gdy dzieci pracują razem nad złożeniem układanki, mogą omawiać wspólnie, gdzie powinny dać odpowiedni element. Będą również musiały się zmieniać, a także wspierać siebie nawzajem, aby poradzić sobie np. z niepowodzeniem czy dzielić się wspólnym sukcesem.

Samoocena
Ukończenie zadania i osiągnięcie celu zwiększa poczucie satysfakcji. Pokonywanie trudności związane z układaniem puzzli naprawdę daje maluchom poczucie, że coś osiągnęły, tym samym sprawiając, że czują się z siebie dumne. Jest impulsem do nabywania pewności siebie i budowania poczucia własnej wartości, przygotowuje na kolejne wyzwania w życiu.

Rozpoznawanie kształtów
Dziecko uczy się rozpoznawania i sortowania kształtów. Puzzle pomagają wspomagają ten proces, ponieważ formy muszą być rozpoznane i podzielone, zanim będzie można je ułożyć.

Pamięć
Proste łamigłówki i inne rodzaje puzzli mogą wspomóc rozwój pamięci dziecka. Dla przykładu, dziecko musi przypomnieć sobie rozmiar, kolor i kształt różnych kawałków, zanim je ułoży. Jeśli dany puzzle nie pasuje, dziecko odkłada go na bok, ale będzie o nim pamiętać, wtedy, gdy będzie mogło go użyć.

Ponadto, aby ułożyć puzzle czy układankę dziecko wykorzystuje jeszcze takie umiejętności, jak m.in.:
Optyczną Dyskryminację – identyfikację krawędzi, narożników i poszczególnych kawałków, a także skanowanie w poszukiwaniu informacji na temat brakujących puzzli
Orientację w przestrzeni – orientację i obracanie elementów w przestrzeni, aby je do siebie dopasować
Stałość Form- rozpoznawanie obiektów, mimo zmiany funkcji

Korzyści, jak widzicie jest całkiem sporo, dlatego warto bawić się puzzlami. Dlatego ważne, abyśmy robili to z naszymi dziećmi razem, dotrzymywali im towarzystwa i zachęcali do układania :-).

A jak jest u Was? Wasze maluchy lubią układać puzzle?

Układankę znajdziecie TU

procesy poznawcze

Koordynacja wzrokowo-ruchowa

Bądź towarzyski, podziel się!