Czy należy wykluczyć z diety niektóre przyprawy, na przykład rozmaryn? Czy można pić kawę? Odpowiadamy na pytania dotyczące diety w ciąży 0

Dieta w ciąży ma wpływ nie tylko na stan zdrowia przyszłej mamy, ale także na prawidłowy rozwój dziecka. Jadłospis powinien być różnorodny i dostarczać niezbędnych składników odżywczych. Zatem czy w ciąży wolno jeść wszystko? Co jest zabronione?

Podstawowe zasady diety w ciąży

  • W ciąży powinnaś jeść dla dwojga, a nie za dwoje. To jedna z ważniejszych zasad. Chociaż Twoje zapotrzebowanie na energię oraz wybrane, składniki mineralne i witaminy wzrasta, nie oznacza to, że możesz jeść bez umiaru.
  • Spożywaj 5-6 posiłków dziennie. Zapewni ci to odpowiednią „dawkę” energii oraz pozwoli na kontrolowanie przyrostów masy ciała.
  • Rozwijający się maluszek potrzebuje większej ilości białka, dlatego powinnaś włączyć do swojej ciążowej diety mięso, ryby, jaja i nabiał.
  • Niezbędne dla ciebie i dziecka są także wapń, żelazo, witamina C, kwas foliowy oraz kwasy omega 3 – dlatego w jadłospisie uwzględnij różne warzywa, owoce oraz nasiona i orzechy, a także oleje roślinne.
  • Pełnoziarniste produkty zbożowe pozwolą ci walczyć z zaparciami – jedną z częstszych dolegliwości u kobiet w ciąży.

Co nie powinno znaleźć się w diecie w ciąży?

Dieta w ciąży powinna być pozbawiona produktów potencjalnie szkodliwych i niebezpiecznych – zarówno dla mamy, jak i dziecka. Niektóre z nich mogą powodować zatrucie pokarmowe, gdyż w ciąży jesteś dużo bardziej narażona na zanieczyszczenia pochodzące z żywności. Część z zakazanych produktów ma szkodliwy wpływ na dziecko, może powodować zaburzenia w rozwoju, przedwczesny poród lub inne groźne komplikacje w ciąży.  Unikaj żywności niewiadomego pochodzenia. Starannie myj warzywa i owoce – nie spożywaj nowalijek ani starych i przeleżałych produktów. Unikaj produktów, które zawierają dużo soli, cukru czy konserwantów.

 Z diety w ciąży powinnaś wyeliminować:

  • alkohol,
  • niedogotowane lub surowe mięso oraz jaja,
  • surowe czy wędzone na zimno ryby,
  • surowe owoce morza,
  • niepasteryzowane mleko i nabiał,
  • sery pleśniowe i typu camembert oraz feta,
  • napoje energetyczne,
  • nadmierną ilość mocnej kawy i herbaty.

Kawa jest dozwolona w ciąży w ilości do 300 mg kofeiny na dobę – taka ilość znajduje się w 3 filiżankach czarnej kawy. Przyprawy dozwolone do spożywania w ciąży to te o łagodnym smaku (bazylia, oregano), wspomagające trawienie (majeranek, koper) czy wspierające odporność (imbir). Unikaj soli, gdyż powoduje obrzęki, a jej nadmiar może zaburzać prawidłowy przebieg ciąży.

Bądź towarzyski, podziel się!